MOBILIZATION OF YOUTH FROM PUBLIC SCHOOLS IN CONTACT WITH WEB RADIO TECHNOLOGY

Authors

  • Raimundo Augusto Martins Torres Universidade Estadual do Ceará - UECE
  • Victorugo Guedes Alencar Correia Universidade Federal do Piauí - UFPI
  • Eduardo de Oliveira Martins Dantas Universidade Federal do Piauí - UFPI
  • Alan Alencar Freire Universidade Federal do Piauí - UFPI
  • Joao Caio Silva Castro Ferreira Universidade Federal do Piauí - UFPI
  • Lívia de Araújo Rocha Universidade Federal do Piauí - UFPI
  • Marcos Renato de Oliveira Universidade Federal do Piauí - UFPI http://orcid.org/0000-0003-1803-9870

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i2.0009

Keywords:

Technology, Health education, Adolescents.

Abstract

The development of digital technologies favors the construction of knowledge in an innovative way and those technologies can then empower populations that are distant from large urban centers. Therefore, the objective of this article was to present experiences with young people from public schools in the countryside of Piauí in interaction with the web radio AJIR, located in the capital of Ceará. It is an action research paper from the extension project Web Care for Childhood and Youth in Schools developed between March 2015 and March 2017 with 120 students. The extension project provided opportunities for dynamic debates on varied themes, among which the culture of peace was the most discussed one. In addition, the project helped the development of university students, as health promoters. The results led to the conclusion that interacting and using Webradio provided the participants with an effective technology for disseminating information and discussing topics that are not commonly discussed in schools, allowing them to build dynamic and collective knowledge.

Author Biographies

Raimundo Augusto Martins Torres, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Professor da Universidade Estadual do Ceará (UFC), Fortaleza - CE, Brasil. Doutorado em Educação.

Victorugo Guedes Alencar Correia, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Enfermeiro. Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina - PI, Brasil. 

Eduardo de Oliveira Martins Dantas, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Enfermeiro. Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina - PI, Brasil.

Alan Alencar Freire, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Enfermeiro. Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina - PI, Brasil. 

Joao Caio Silva Castro Ferreira, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Enfermeiro. Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina - PI, Brasil.

Lívia de Araújo Rocha, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Nutricionista. Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina - PI, Brasil.

 

 

Marcos Renato de Oliveira, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Professor da Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina - PI, Brasil. Aluno de Doutorado da Universidade Estadual do Ceará (UFCE), 

 

 

References

GOMES, I. S. M.; PRAZERES, M.S.C. Tecnologias educacionais na educação de jovens e adultos em escolas na Amazônia: potencializando as práticas docentes. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, v. 13, n.2, p. 282-293, mai./ago. 2017 DOI: 10.5212/Rev.Conexao.v.13.i2.0006. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/conexao

BRASIL. Ministério da Saúde. Resolução n. 466/12 de 12 de dezembro de 2012. Comissão Nacional de Ética em Pesquisa. Conselho Nacional de Saúde. Diretrizes e Normas regulamentadoras de pesquisa envolvendo seres humanos. Brasília, Brasil.

ROMERO, F. Hacer y decir en uma experiencia cooperativa entre personas privadas de libertad y universitarios: reflexiones urgentes de la extensión universitaria. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, v. 13, n.3, p. 360-375, set./dez. 2017. DOI: 10.5212/Rev.Conexao.v.13.i3.0001 Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/conexao

TORRES, R. A. M. et al. Tecnologias digitais e educação em enfermagem: a utilização de uma webrádio como estratégia pedagógica. J. Health Inform., v.4, n. especial, p.152-156, 2012.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, v. 31, n. 3, 2005.

VALLI, G. P.; COGO, A. L. P. Blogs escolares sobre sexualidade: Estudo exploratório documental. Rev. Gaúcha Enferm., v. 34, n. 3, p. 31-37, 2013.

Published

2018-04-30