SYMPOSIUM ON INTERCULTURALITY AND THE INDIGENOUS CULTURAL DIVERSITY: CONTRIBUTING TO AFFIRMATIVE ACTIONS
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i2.0005Keywords:
Extension Activity, Indigenous Students, Interculturality, Affirmative Action Policies.Abstract
The need to recognize the diversity of the student comunity and the actions to the acceptance and permanence of indigenous students in Federal University of São Carlos (UFSCar) culminate with the First Symposium on Interculturality, an extension activity held on May 2015. Thus, this study aims to describe the results of this experience, highlighting the performance of the indigenous and non-indigenous students during the event organization, and to unfold it to the university community. The main results include the dissemination of the theme, the relation between society and universiity, the integration between indigenous and non-indigenous students, the establishment of a Nucleus of Indigenous Studies, and the beginning of the Cycle of Indigenous Actions and Struggles. The event strengthened the current Affirmative Action Policies of UFSCar as an instrument to promote diversity in the university environment.
References
ANDES-SN (SINDICATO NACIONAL DOS DOCENTES DAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIOR). Cartilha do GTPCEGDS. 2.ed. Brasília: Andes, 2017, 76p.
BRASIL. Proposta De Emenda Constitucional 250-A/2000, Acrescenta O Inciso xviii ao Art. 49; modifica O § 4º e acrescenta o § 8º ambos no Art. 231, da Constituição Federal. Disponível em: http://www.camara.gov.br/proposicoesweb/fichadetramitacao?idproposicao=14562. Acesso em: 5 dez. 2017.
brasil. Lei no. 12.711, 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 de agosto de 2012. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2012/lei-12711-29-agosto-2012-774113-publicacaooriginal-137498-pl.html>. Acesso em: 5 dez. 2017.
Brasil. Lei no. 13.409, 28 de dezembro de 2016. Altera a Lei no 12.711, de 29 de agosto de 2012, para dispor sobre a reserva de vagas para pessoas com deficiência nos cursos técnico de nível médio e superior das instituições federais de ensino. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 29 de dezembro de 2016. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13409.htm#art1>. Acesso em: 5 dez. 2017.
Camargo, D.M.P.; Albuquerque, J.G. Projeto pedagógico xavante: tensões e rupturas na intensidade da construção curricular. Cad. Cedes, Campinas, v. 23, n. 61, p. 338-366, dez. 2003.
CANDAU, V.M. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, A.F.; CANDAU, V.M. Multiculturalismo: diferenças culturais e prática pedagógica. 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. p. 13-37.
CANDAU, V.M. Sociedade multicultural e educação: tensões e desafios. In: CANDAU, V.M. (Org.). Didática crítica intercultural – aproximações. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012. p. 19-54.
David, M.; Melo, M.L.; Malheiro, J.M.S. Desafios do currículo multicultural na educação superior para indígenas. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 39, n. 1, p. 111-125, jan./mar. 2013.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 60. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
OLIVEIRA, D.; YAMAJI, F.M. O sistema de reserva de vagas da UFSCar. In: SILVA, P.B.G.; MORAIS, D.S. Ações afirmativas: perspectivas de pesquisas de estudantes da reserva de vagas. São Carlos: EDUFSCar, 2015. p. 35-47.
PHILLIPS, A. De uma política das ideias a uma política de presença? Estudos Feministas, v.9, n.1, 2001.
RODRIGUES, E.S; BARBOSA, L.M.A. A história das populações indígenas em livros didáticos do ensino fundamental: a experiência na rede pública de São Carlos-SP. In: SILVA, P.B.G.; MORAIS, D.S. Ações afirmativas: perspectivas de pesquisas de estudantes da reserva de vagas. São Carlos: EDUFSCar, 2015. p. 141-153.
SILVA, P.B.G.; MORAIS, D.S. Ações afirmativas: um caminho para a equidade. In: SILVA, P.B.G.; MORAIS, D.S. Ações afirmativas: perspectivas de pesquisas de estudantes da reserva de vagas. São Carlos: EDUFSCar, 2015. p. 15-31.
TRIBUNA DO POVO. UFSCar realiza evento sobre etnias. Quinta-feira, 21 de Maio de 2015, p. 3D.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS. Pró-Reitoria de Graduação. Disponível em: http://www.prograd.ufscar.br/cursos/ingresso-na-graduacao. Acesso em: 05.dez.2017.
Vilanova, R.; Fenerich, C.; Russo, K. Direitos individuais e direitos de minorias: o Estado brasileiro e o desafio da educação escolar indígena. Revista Lusófona de Educação, v. 17, p. 31-47, 2011.
WALSH, C. Interculturalidad crítica y educación intercultural. In: VIAÑA, J.; WALSH, C.; TAPIA, L. Construyendo interculturalidad crítica. La Paz: Convenio Andrés Bello, 2010. p.75-96.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.