IDENTITY AND TEACHING MEMORY: A PERSPECTIVE OF SOCIAL AND HISTORICAL RE-DEFINING IN ALTO URUGUAI REGION (COREDE NORTE)

Authors

  • Thaís Janaina Wenczenovicz Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS
  • Ana Laura Saab Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i1.0014

Keywords:

Teacher, Oral History, Identity, Memory.

Abstract

Saving documents and memories that mark and symbolize moments of the trajectory of lives is a common activity. Some people feel the need to keep every type of document; to others, it is enough to save only documents from meaningful moments. From an outsider point of view, documents may be considered just "old papers", but for those who see them from a researcher´s perspective, they are research sources that allow knowing not only the documents, but also customs, culture and habits of the time under study. In addition, to documentary sources, the preservation of memory through Oral History methodology is of paramount importance. Therefore, we proposed to develop search activities, analysis and re-signification of teachers´ memory who worked in rural areas from 1950-1980 in Corede Norte / RS in order to collect oral testimonies of teachers who worked in the Basic School therefore saving their memories.

Author Biographies

Thaís Janaina Wenczenovicz, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS

Professora da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS), Erechim - RS, Brasil. Doutorado em História. 

Ana Laura Saab, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS

Aluna de Graduação da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS), Erechim - RS, Brasil.

References

ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna. Por uma educação do campo. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

LEWIS, A. Economic development with unlimited supplies of labour. The Manchester School, Manchester, v.22, n. 2, 1954.

MEIHY, José Carlos Sebe Bom. Manual de história oral. São Paulo: Loyola, 2000. Cap. I.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, n. 10, dez. 1993.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.

SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 143-155, abr. 2009.

VIÑAO, Antonio. Las autobiografias,memórias y diários como fuente histórico-educativa: tipologia y usos. Revista Teias, Programa de Pós-Graduação em Educação da UER, Rio de Janeiro, n.1, jun., p.82-97, 2000.

WENCZENOVICZ, Thaís. J. Education and Fundamental Rights: Reflections on Affirmative Action in Brazil. Education and Science without Borders journal, v. VI, p. 83-109, 2013.

Fontes eletrônicas:

COREDE Norte/Rio Grande do Sul, 2017. Perfil sócio econômico. Dados gerais. Disponível em: <https://www.fee.rs.gov.br/perfil-socioeconomico/coredes/detalhe/coredenorte>. Acesso em: 31 ago. 2018.

IBGE. Dados e Estatísticas/2010. [on line]. Disponível em: <http://e.censo2010.ibge.gov.br/sinopse/index.php?uf=41&dados=29>. Acesso em: 15 abr. 2018.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Panoramas da Educação no Campo, 2007. [on line]. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/>. Acesso em: 22 abr. 2018.

_______. Censo Escolar. 2015. [on line]. Disponível em: http: /portal.inep.gov.br>. Acesso em: 14 fev. 2018.

Published

2018-12-14