THE ROLE OF SCHOOL, UNIVERSITY AND COMMUNITY IN TEACHER TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i3.0015Keywords:
Teacher Education, School, University and Community Relationship, Dialogicity.Abstract
The outreach program Teacher education in different space/time contexts (Notice 1098/GR/UFFS/2017) aimed at providing a more intense and constant dialogic interaction between Basic Education public schools, the University and the Community. For this reason, the program involved outreach projects about teacher education from different approaches, as this helps consolidate the partnership that is essentially a leaning and formative activity. The program sought to cover constitutive aspects of teacher education in a space and time that goes beyond the classroom from either schools or the university. Different methodologies such as the production of testimonials, photograph exhibitions, conversation groups, film exhibits and documentaries, as well as several debates about the themes related to what constitutes teachers. All the actions included evaluations in the form of questionnaires, conversations groups and participants´ experience reports. Approximately 330 public school teachers participated in the program.
References
ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. 2 ed. Petrópolis (RJ): Vozes, 2011.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Resolução CNE/CP n. 02/2015, de 1º de julho de 2015. Brasília, Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, seção 1, n. 124, p. 8-12, 02 de julho de 2015. Disponível em: http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=02/07/2015&jornal=1&pagina=8&totalArquivos=72
BUENO, Belmira; CATANI, Denice Bárbara; SOUSA, Cynthia Pereira de (org.). A vida e o ofício dos professores: formação contínua, autobiografia e pesquisa em colaboração. 4. ed. São Paulo: Escrituras, 2003.
DEMO, Pedro. Educar pela Pesquisa. Campinas (SP): Autores Associados, 1998.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. A formação acadêmico-profissional: Compartilhando responsabilidades entre as universidades e escolas. Trajetórias e processos de ensinar e aprender: didática e formação de professores. In: ENDIPE, 14., 2008, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre. Porto Alegre, 2008.
FREIRE, Paulo. A sobra desta mangueira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GALIAZZI, Maria do Carmo. Educar pela Pesquisa – ambiente de formação de professores de Ciências. Ijuí: Editora da Unijuí, 2003.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2004.
LE GOFF, Jacques. História e memória. 2. ed. Campinas: Unicamp, 1996.
LELIS, Isabel Alice. Do ensino de conteúdos aos saberes do professor mudança de idioma pedagógico? Educação e Sociedade, Campinas, n. 74, abr., p. 43-58, 2001.
MALDANER, Otávio Aloísio. A formação inicial e continuada de professores de Química: professores/pesquisadores. Ijuí, 2000.
MONTEIRO, Silas Borges. Considerações do conceito de Epistemologia da Prática. Revista Eletrônica Pesquiseduca. v.1, n.1, p. 57-66, jan./jun. 2009.
MORAES, Roque; RAMOS, Maurivan Güntzel; GALIAZZI, Maria do Carmo. A epistemologia do aprender no educar pela pesquisa em Ciências: alguns pressupostos teóricos. In: MORAES, Roque; MANCUSO, Ronaldo (Orgs.). Educação em Ciências: Produção de Currículos e Formação de Professores. Ijuí: Editora da UNIJUÍ, 2004. p. 85-108.
NÓVOA, Antônio. Os professores e as histórias de suas vidas. In: NÓVOA, Antônio. (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995.
NÓVOA, António. Professores – Imagens do futuro presente. Lisboa (Portugal): Educa, 2009.
SHIROMA, O. E.; MORAES, M. C.; EVANGELISTA, O. Política Educacional. 4. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011.
SOUZA, Moacir Langoni de. Histórias de professores de Química em Rodas de formação em Rede: Colcha de Retalhos Tecida em Partilhas (d)e Narrativas. Ijuí: Editora da Unijuí, 2011.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude e LAHAYE, Louise. Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Teoria e educação, Porto Alegre, n. 4, p. 215-233, 1991.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude e LAHAYE, Louise. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2008.
VIGOTSKY, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.