MATH FAIRS: AN OUTREACH PROJECT THAT AIMS THE IMPROVEMENT OF TEACHING AND LEARNING MATH

Authors

  • Viviane Clotilde da Silva Universidade Regional de Blumenau - FURB
  • Janaína Poffo Possamai Universidade Regional de Blumenau - FURB http://orcid.org/0000-0003-3131-9316
  • Jontathan Gil Müller Universidade Regional de Blumenau - FURB

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i3.0012

Keywords:

Mathematical Education, Teaching and learning, Management of Fairs.

Abstract

This article describes the movement of Math Fairs as an outreach project, which provides actions related to research and teaching in addition to presenting the history of Math Fairs, their conceptions and their expansion movement, as well as the evaluation of the 34th Catarinense Math Fair. To evaluate the project the data collection included questionnaires with closed and open questions, answered by supervising teachers, students and visitors that participated of the Fair. The results indicate that the aims of the Math Fair, according to the historical conceptions that guide this movement, are being achieved, contributing to the improvement of mathematics learning and teacher education.

Author Biographies

Viviane Clotilde da Silva, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Professora da Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau - SC, Brasil. Doutorado em Educação.

Janaína Poffo Possamai, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Professora da Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau - SC, Brasil. Doutorado em Engenharia de Produção.

Jontathan Gil Müller, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Professor da Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau - SC, Brasil. Mestre em Ensino de Ciências Naturais e Matemática.

References

BIEMBENGUT, M. S.; ZERMIANI, V. Feiras de Matemática: História das ideias e ideias da história. Blumenau: Nova Letra, 2014. 264 p.

OLIVEIRA, F.P.Z. de; PIEHOWIAK, R.; ZANDAVALLI, C. Gestão das Feiras de Matemática: em movimento e em rede. In: HOELLER, S.A. de O. et al. Feiras de Matemática: percursos, reflexões e compromisso social. Blumenau: Ifc, 2015. p. 32-47.

SCHROEDER, E. Os Conceitos Espontâneos dos estudantes como referencial para o planejamento de aulas de Ciência: análise de uma experiência didática para o estudo dos répteis a partir da teoria histórico cultural do desenvolvimento. Experiências em Ensino de Ciências, v. 8, n. 1, 2013. p. 130-144. Disponível em: http://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID205/v8_n1_a2013.pdf. Acesso em: 25 abr. 2019.

SILVA, V.C. da. Narrativas de professoras que ensinam Matemática na região de Blumenau (SC): sobre as feiras Catarinenses de Matemática e as práticas e concepções sobre ensino e aprendizagem de matemáticas. 2014. 322 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2014. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/111156/000794827.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 17 fev. 2019.

SOUZA, C. P. Educação Especial: as Feiras como espaço de inclusão. Boletim SBEM Especial 'Feiras de Matemática', site SBEM, p. 28-30, 01 jun. 2016

VAN DE WALLE, J. A. Matemática no Ensino Fundamental: Formação de Professores e Aplicações em Sala de Aula. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

ZERMIANI, V. J. Avaliação dos projetos de Extensão Desenvolvidos pelo Laboratório de Matemática da FURB. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Regional de Blumenau. Blumenau, 2002.

ZERMIANI, V. J. Feiras de Matemática de Santa Catarina: relevância para a educação. Blumenau: Edifurb, 2003.

ZERMIANI, V.J.; BREUCKMANN, H. J. Gestão e Organização de uma Feira de Matemática. Blumenau, 2008. 74 p.

ZERMIANI, V.J. Trajetória da Rede de Feiras de Matemática: 33 anos. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE AVALIAÇÃO E GESTÃO DAS FEIRAS DE MATEMÁTICA, 6., 2017. Anais... Camboriú, 2017. p. 252-265. Disponível em: http://proxy.furb.br/soac/index.php/feirasMat/pub/paper/viewFile/3606/942. Acesso em: 18 out. 2018.

Published

2019-09-04