CENTER OF AFRO-BRAZILIAN AND INDIGENOUS STUDIES (NEABI) AND EXTENSION ACTIONS: PROPOSALS AND ACTIVITIES TO THE COMMUNITY BOCA DA BARRA – SABIAGUABA, FORTALEZA/CE

Authors

  • Távila da Silva Rabelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE
  • Anna Érika Ferreira Lima Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE
  • Carolinne Melo dos Santos Instituto Federal de Educação e Tecnologia do Ceará - IFCE
  • Natália de Freitas Oliveira Universidade Federal do Ceará - UFC
  • Jair Bezerra dos Santos Júnior Universidade Federal do Ceará - UFC

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i3.0002

Keywords:

Sabiaguaba, Curso de extensão, Educação ambiental, Cultura alimentar, NEABI.

Abstract

This article aims to present a set of activities related to the Neabi reactivation and empowerment process at the campus Fortaleza. The Center main project is the extension course “Digitais de diálogos” with children from the traditional community Boca da Barra, located in the neighbourhood called Sabiaguada in the Ceara Capital city. This course was thought according to the demands presented by the leaders of the community involved in the actions of the community library ‘Camboa’ with the purpose of promoting environmental education and the recovery of the indigenous eating habits in that community. The children who attended the course were put in contact with their ancestors’ memory through the weekly workshops, which were held every Saturday morning from September to November 2018.

Author Biographies

Távila da Silva Rabelo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

Aluna de Graduação do  Instituto Federal de Educação e Tecnologia do Ceará (IFCE), Fortaleza - CE, Brasil.

Anna Érika Ferreira Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Fortaleza - CE, Brasil. Doutorado em Geografia.

Carolinne Melo dos Santos, Instituto Federal de Educação e Tecnologia do Ceará - IFCE

Aluna de Graduação do Instituto Federal de Educação e Tecnologia do Ceará (IFCE), Fortaleza - CE, Brasil. 

Natália de Freitas Oliveira, Universidade Federal do Ceará - UFC

Bolsista do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Fortaleza - CE, Brasil. Doutorado em Engenharia Química. 

Jair Bezerra dos Santos Júnior, Universidade Federal do Ceará - UFC

Aluno de Mestrado da Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza - CE, Brasil.

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Published

2019-09-04