AMONG SENSITIVE KNOWLEDGE, SUCCESSFUL EXPERIENCES OF EDUCATION AND CULTURAL DIVERSITY

Authors

  • Mara Rubia Sant' Anna Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
  • Maria Aparecida Clemêncio Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
  • Milena Mayauri Pellegrino Oguchi Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
  • Veronica Gazola Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i3.0014

Keywords:

Diversity, Social project, Sensitive pedagogy.

Abstract

This work discusses the successful experience of a social project located in the capital of Santa Catarina, in a community called Vila Aparecida, with children from 6 to 9 years old. The weekly work, lasting 150 minutes, had as its central theme "the discovery of oneself" and provoked reflections associated with cultural diversity. It was a university extension action, developed by a group of students and researchers from different backgrounds and ethnic-cultural origins and, in turn, applied to another group also diverse in its composition. From the pedagogical foundations of sensitive knowledge, it proposed the emancipation of social subjects through the criticism of their environment and shared society.

Author Biographies

Mara Rubia Sant' Anna, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Professora da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis - SC, Brasil. Doutorado em História.

Maria Aparecida Clemêncio, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Professora da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis - SC, Brasil. Doutorado em Educação.

 

 

Milena Mayauri Pellegrino Oguchi, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Aluna de Graduação da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis - SC, Brasil.

Veronica Gazola, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Aluna de Graduação da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis - SC, Brasil.

References

BAUMAN,_Zygmunt._Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

BAVCAR, Evgen._Memória do Brasil._São Paulo: Cosac & Naify, 2003.

BENJAMIN. Walter. Vida dos Estudantes. In: Documentos de cultura. Documentos de barbárie: escritos escolhidos. Capítulo 16. Seleção e apresentação Willi Bolle; tradução Celeste H.M. Ribeiro de Sousa et al. São Paulo: Cultrix/Editora da USP, 1986. p. 151-159.

BOURDIEU, Pierre. La distintion critique sociale du jugement. Paris: Éditions de Minuit, 1979.

BROWN, Peter. Corpo e sociedade: o homem, a mulher e a renúncia sexual no início do cristianismo. Tradução Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1990.

CANTON, Kátia._Espelho de artista:_auto-retrato. São Paulo: Cosac & Naify, 2001.

CASTILHO, Kathia; MARTINS, Marcelo M. Discursos da moda: semiótica, design e corpo. São Paulo: Anhembi, 2005.

CYPRIANO, André._Rocinha._Rio de Janeiro: Ed. SENAC Rio, 2005._

DUARTE JUNIOR, João-Francisco. Fundamentos estéticos da educação. São Paulo: Cortez; Campinas: Autores Associados, 1981.

DUARTE JUNIOR, João-Francisco. O sentido dos sentidos: a educação do sensível. Curitiba: Criar, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

HOCKNEY, David._O conhecimento secreto:_redescobrindo as técnicas perdidas dos grandes mestres._São Paulo: Cosac & Naify 2001._

KAHLO, Frida; LOWE, Sarah M._O diário de Frida Kahlo:_um autorretrato íntimo._Rio de Janeiro: J. Olympio, 1995.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; CÂMARA, Michele Januário. Reflexões sobre currículo e identidade: implicações para a prática pedagógica. In: MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; CANDAU, Vera Maria_(Orgs.)._Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

MORIN, Edgar. Os setes saberes necessários à Educação do Futuro. São Paulo: Cortez, 2002.

PINEAU, Gaston. O sentido do sentido. In: NICOLESCU et al. Educação e Transdisciplinaridade. Brasília: UNESCO, 2000.

RIBEIRO, Ana Paula Alves; GONÇALVES, Maria Alice Rezende (Org.). História e Cultura Africana e Afrobrasileira na Escola._Rio de Janeiro: Outras Letras, 2012.

ROMÃO, Jussara._Arquivo urbano._São Paulo: Luste, 2013._

SALGADO, Sebastião; SALGADO, Lélia Wanick._Retratos de crianças do êxodo._São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

SANT'ANNA, Mara Rúbia. Teoria de moda: sociedade, imagem e consumo. São Paulo: Estação das Letras, 2007.

SILVA, Danísio._Florianópolis em preto e branco =_Florianópolis - black & white. Florianópolis: Ed. do Autor, 2015.

SODRÉ, Muniz._Claros e Escuros: identidade povo e mídia no Brasil, RJ: Vozes,2002.

TRINDADE, Azoilda Loretto. Olhando com o coração e sentindo com o corpo inteiro no cotidiano escolar. In:_TRINDADE, Azoilda Loretto; SANTOS, Rafael dos (Orgs.). Multiculturalismo: mil e uma faces da Escola. 3. ed. Rio de Janeiro: DPSA, 2012, p. 7-16.

Published

2019-09-04