RONDON PROJECT OUTREACH ACTION CONTRIBUTION TO THE QUALIFICATION OF DENTISTRY STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.14278.018

Abstract

The aim of this study was to demonstrate the importance of outreach projects in the students' education, taking as an example the Rondon project, and to identify the potential professional and personal benefits acquired by the outreach workers who participated. A narrative review of literature was carried out, from strategic search in the databases Scientific Electronic Library Online, Virtual Health Library and Google Scholar, for scientific papers published between 2008 and 2018. From a total of 506 items obtained in 03 search strategies, with different descriptors, 09 papers were selected that corresponded to the proposed objectives. Results showed that the actions of the Rondon Project play an important role in the academic education, because by interacting in society, undergraduates learn to work as a team, develop creativity and citizen awareness, presenting a better practical-theoretical learning, getting a different view of the realities and social inequalities, and starting to present a more humanized character.

Author Biographies

Amanda Stromberg, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Aluna de Graduação da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa - PR, Brasil.

Márcia Helena Baldani, Universidade Estadual de ponta Grossa - UEPG

Professora da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa - PR, Brasil. Doutorado em Saúde Pública.

Júlio César Miné, Universidade Estadual de ponta Grossa - UEPG

Professor da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa - PR, Brasil. Doutorado em Biociências e Biotecnologia Aplicadas à Farmácia. 

Ana Elisa Ribeiro, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Aluna de Doutorado da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa - PR, Brasil.

References

ABJAUDE, S.A.R.; FELIZARDO, M.J.A.; JÚNIOR, O.M.F. et al. Projeto Rondon: Atuação da Equipe da UNIFAL-MG na Promoção da Saúde, Educação e Cultura no Município de São José do Seridó, UNIFAL-MG. Cidadania em ação, v.7, 2013.

ALVES, C.M.C; ANGELO; A.C.D. Cidadania e bem estar: uma experiência no Projeto Rondon da UNESP em Jordão-AC. Revista Ciência em Extensão, v. 4, n. 1, p. 40, 2008.

AMORIM, D.N.; GONÇALVES, S.J.C.; PENNA, G.H.L. Projeto Rondon 2007: Experiências Acadêmicas. Revista Fluminense de Extensão Universitária, v. 1, n. 2, p. 79-91, 2011.

BOHNER, T.; FILHO GODOY, L.J.L.; CANTO, G.L. Monografias Ambientais. Revista Eletrônica do Curso de Especialização em Educação Ambiental da UFSM, v. 3, n. 3, p. 532–546, 2011.

CAMARGO, A.C.F.; ZOREL, V.J. Projeto Rondon: Um Relato de Experiência em Dois Estados Diferentes com Possibilidade de Potencialização Pessoal, Profissional e Social. Revista Ensaios Pioneiros, v.1, n.1, 2017.

CLEMENTE, C.C.; MAGNABOSCO, P.; PERES, V.C. et al. Projeto Rondon: relato de experiência na cidade de Murici, Alagoas. Em Extensão, v. 10, n. 1, 19 jul. 2011.

CONDE, A.S; CARVALHO, M.R. DE; TOLEDO, M.M.; ARAÚJO, S.L. O Projeto Rondon e a integração entre aprendizagem e interdisciplinaridade: Operação Itacaiúnas e ampliação do conhecimento entre estudantes de medicina e enfermagem. Revista Diálogos, v. 21, n. 2, p. 36–44, 2017.

COSTA, D.A.S. et al. National curriculum guidelines for health professions 2001-2004: An analysis according to curriculum development theories. Interface: Communication, Health, Education, v. 22, n. 67, p. 1183–1195, 2018.

CRUZ, B.D.P.A. et al. Extensão universitária e responsabilidade social: 20 anos de experiência de uma instituição de ensino superior. Revista de Gestão Social e Ambiental, v. 5, n. 3, p. 03, 2012.

FERNANDES, M. Seis Anos de Projeto Rondon na USS: uma Manifestação de Cidadania e Responsabilidade Social Six Years on the USS Rondon Project: an Expression of Citizenship and Social Responsibility. p. 17–26, 2011.

GARCIA, C.M.M.G.; MARIZ, F.N.C. Projeto Rondon e universidade católica de brasília: uma parceria de 12 anos. Revista Diálogos, v. 21, p. 7-14, 2017

HÜNEMEIER, A.P.; BERGMANN, A.B; MAGEDANZ, A. et al. As Contribuições Da Extensão Para a Formação Pessoal E Profissional De Acadêmicos Bolsistas Do Projeto Redes Interdisciplinares. Revista Destaques Acadêmicos, v. 8, n. 4, p. 21–37, 2016.

LAZZARIN, H.C.; NAKAMA, L.; CORDONI JÚNIOR, L. O papel do professor na percepção dos alunos de odontologia. Saúde e Sociedade, v. 16, n. 1, p. 90–101, 2007.

MORITA, M.C.; KRIGER, L. Mudanças nos Cursos de Odonlogia e a Interação com o SUS. Revista da Abeno, v. 4, n. 1, p. 17-21, 2004.

NUNES, A.L. DE P. F.; SILVA, M.B.C. A extensão universitária no ensino superior e a sociedade Maria Batista da Cruz Silva. Mal-Estar e Sociedade - Ano IV, v. N.7, n. 7, p. 119–133, 2011.

RODRIGUES, A.L.L.; PRATA, S.M; BATALHA, T.B.S; COSTA, C.L.N.A et al. Contribuições da extensão universitária na sociedade. Cadernos de Graduação - Ciências Humanas e Sociais, v. 1, n. 16, p. 141–148, 2013.

SANTOS, B.R.M.; GONZALES, P.S.; CARRER, F.C.A et al. Perfil e expectativas dos ingressantes da Faculdade de Odontologia da USP: uma visão integrada com as diretrizes curriculares nacionais e o sistema único de saúde. Revista da Abeno, v. 15, n. 1, p. 28-37, 2015.

SILVA, E.F.DA; NACHORNIK, V. L. Ação Cívico-Social (ACiSo): A experiência de estudantes universitários participantes do Projeto Rondon na Ilha do Marajó, Estado do Pará. Revista ELO – Diálogos em Extensão, v. 4, n. 1, p. 52–59, 2015.

SOUZA, A.D.Z. DE; GALLO, C.M.C.; PILECCO, A.J.L et al. Projeto Rondon: uma possibilidade de aprendizado acadêmico. Revista de Enfermagem da UFSM, v. 5, n. 3, p. 573–579, 2015.

SOUZA, F.H.V; LAMOUNIER T.A.C. Contribuições do Projeto Rondon para a extensão universitária: relatos de experiências nos municípios de Indiara, Goiás, e Nina Rodrigues, Maranhão. Revista Diálogos, v. 21, n. 2, p. 45-49, 2017.

Published

2020-03-24