RONDON PROJECT OUTREACH ACTION CONTRIBUTION TO THE QUALIFICATION OF DENTISTRY STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.14278.018Abstract
The aim of this study was to demonstrate the importance of outreach projects in the students' education, taking as an example the Rondon project, and to identify the potential professional and personal benefits acquired by the outreach workers who participated. A narrative review of literature was carried out, from strategic search in the databases Scientific Electronic Library Online, Virtual Health Library and Google Scholar, for scientific papers published between 2008 and 2018. From a total of 506 items obtained in 03 search strategies, with different descriptors, 09 papers were selected that corresponded to the proposed objectives. Results showed that the actions of the Rondon Project play an important role in the academic education, because by interacting in society, undergraduates learn to work as a team, develop creativity and citizen awareness, presenting a better practical-theoretical learning, getting a different view of the realities and social inequalities, and starting to present a more humanized character.
References
ABJAUDE, S.A.R.; FELIZARDO, M.J.A.; JÚNIOR, O.M.F. et al. Projeto Rondon: Atuação da Equipe da UNIFAL-MG na Promoção da Saúde, Educação e Cultura no Município de São José do Seridó, UNIFAL-MG. Cidadania em ação, v.7, 2013.
ALVES, C.M.C; ANGELO; A.C.D. Cidadania e bem estar: uma experiência no Projeto Rondon da UNESP em Jordão-AC. Revista Ciência em Extensão, v. 4, n. 1, p. 40, 2008.
AMORIM, D.N.; GONÇALVES, S.J.C.; PENNA, G.H.L. Projeto Rondon 2007: Experiências Acadêmicas. Revista Fluminense de Extensão Universitária, v. 1, n. 2, p. 79-91, 2011.
BOHNER, T.; FILHO GODOY, L.J.L.; CANTO, G.L. Monografias Ambientais. Revista Eletrônica do Curso de Especialização em Educação Ambiental da UFSM, v. 3, n. 3, p. 532–546, 2011.
CAMARGO, A.C.F.; ZOREL, V.J. Projeto Rondon: Um Relato de Experiência em Dois Estados Diferentes com Possibilidade de Potencialização Pessoal, Profissional e Social. Revista Ensaios Pioneiros, v.1, n.1, 2017.
CLEMENTE, C.C.; MAGNABOSCO, P.; PERES, V.C. et al. Projeto Rondon: relato de experiência na cidade de Murici, Alagoas. Em Extensão, v. 10, n. 1, 19 jul. 2011.
CONDE, A.S; CARVALHO, M.R. DE; TOLEDO, M.M.; ARAÚJO, S.L. O Projeto Rondon e a integração entre aprendizagem e interdisciplinaridade: Operação Itacaiúnas e ampliação do conhecimento entre estudantes de medicina e enfermagem. Revista Diálogos, v. 21, n. 2, p. 36–44, 2017.
COSTA, D.A.S. et al. National curriculum guidelines for health professions 2001-2004: An analysis according to curriculum development theories. Interface: Communication, Health, Education, v. 22, n. 67, p. 1183–1195, 2018.
CRUZ, B.D.P.A. et al. Extensão universitária e responsabilidade social: 20 anos de experiência de uma instituição de ensino superior. Revista de Gestão Social e Ambiental, v. 5, n. 3, p. 03, 2012.
FERNANDES, M. Seis Anos de Projeto Rondon na USS: uma Manifestação de Cidadania e Responsabilidade Social Six Years on the USS Rondon Project: an Expression of Citizenship and Social Responsibility. p. 17–26, 2011.
GARCIA, C.M.M.G.; MARIZ, F.N.C. Projeto Rondon e universidade católica de brasília: uma parceria de 12 anos. Revista Diálogos, v. 21, p. 7-14, 2017
HÜNEMEIER, A.P.; BERGMANN, A.B; MAGEDANZ, A. et al. As Contribuições Da Extensão Para a Formação Pessoal E Profissional De Acadêmicos Bolsistas Do Projeto Redes Interdisciplinares. Revista Destaques Acadêmicos, v. 8, n. 4, p. 21–37, 2016.
LAZZARIN, H.C.; NAKAMA, L.; CORDONI JÚNIOR, L. O papel do professor na percepção dos alunos de odontologia. Saúde e Sociedade, v. 16, n. 1, p. 90–101, 2007.
MORITA, M.C.; KRIGER, L. Mudanças nos Cursos de Odonlogia e a Interação com o SUS. Revista da Abeno, v. 4, n. 1, p. 17-21, 2004.
NUNES, A.L. DE P. F.; SILVA, M.B.C. A extensão universitária no ensino superior e a sociedade Maria Batista da Cruz Silva. Mal-Estar e Sociedade - Ano IV, v. N.7, n. 7, p. 119–133, 2011.
RODRIGUES, A.L.L.; PRATA, S.M; BATALHA, T.B.S; COSTA, C.L.N.A et al. Contribuições da extensão universitária na sociedade. Cadernos de Graduação - Ciências Humanas e Sociais, v. 1, n. 16, p. 141–148, 2013.
SANTOS, B.R.M.; GONZALES, P.S.; CARRER, F.C.A et al. Perfil e expectativas dos ingressantes da Faculdade de Odontologia da USP: uma visão integrada com as diretrizes curriculares nacionais e o sistema único de saúde. Revista da Abeno, v. 15, n. 1, p. 28-37, 2015.
SILVA, E.F.DA; NACHORNIK, V. L. Ação Cívico-Social (ACiSo): A experiência de estudantes universitários participantes do Projeto Rondon na Ilha do Marajó, Estado do Pará. Revista ELO – Diálogos em Extensão, v. 4, n. 1, p. 52–59, 2015.
SOUZA, A.D.Z. DE; GALLO, C.M.C.; PILECCO, A.J.L et al. Projeto Rondon: uma possibilidade de aprendizado acadêmico. Revista de Enfermagem da UFSM, v. 5, n. 3, p. 573–579, 2015.
SOUZA, F.H.V; LAMOUNIER T.A.C. Contribuições do Projeto Rondon para a extensão universitária: relatos de experiências nos municípios de Indiara, Goiás, e Nina Rodrigues, Maranhão. Revista Diálogos, v. 21, n. 2, p. 45-49, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.