DIALOGUE BETWEEN UNIVERSITY AND URBAN PERIPHERY YOUTH MEDIATED BY THE EXTENSION ACTION: CHALLENGES FOR THE POPULAR EDUCATION– DOI: 10.5212/Rev.Conexao.v.12.i1.0008

Authors

  • Alessandra Colesel Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO)
  • Guilherme Borgo Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
  • Carolina Fornazari Zene Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-Pr)
  • Marcela Pereira Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO)
  • Nájila Cristina Camargo Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO)
  • Pedro Henrique Wasilewski Universidade de União da Vitória (UNIUV)
  • Willian de Chaves Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO)
  • Edson Santos Silva Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO)
  • Gilmar de Carvalho Cruz Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO)

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.12.i1.0008

Keywords:

University Extension, Popular Education, Youth, Periphery.

Abstract

The study aimed to analyze the relationship between a university and part of its social environment founded on extension action, based on the role and social participation of young people, through their expressions and cultural activities supported by the principles of popular education. The Outreach Project The urban fringe Youth in the scene - social inclusion via popular cinema, was created through a partnership between the State University of West Center (UNICENTRO) and the Organizing Committee of Adolescence and Youth Ecumenical Mission (CORAJEM). Qualitative research was developed in this scenario, with the use of participant observation and rounds of conversation. The information produced throughout the study indicates that the institutions involved in extension action showed stereotypical understandings of the youth from the outskirts of the city. Popular Education principles can help to reframe and improve the relationship between the university and urban periphery youngsters, with a view to increasing their social involvement.

Author Biographies

Alessandra Colesel, Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO)

Aluna do curso de Mestrado em Desenvolvimento Comunitário da Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO), Brasil.

Guilherme Borgo, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Mestrado em Ciências Sociais e Aplicadas pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) Brasil.

Carolina Fornazari Zene, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-Pr)

Jornalista formada pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-Pr), Brasil.

Marcela Pereira, Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO)

Aluna do curso de Psicologia da Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO), Brasil.

Nájila Cristina Camargo, Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO)

Aluna do curso de Psicologia da Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO), Brasil.

Pedro Henrique Wasilewski, Universidade de União da Vitória (UNIUV)

Jornalista formado pela Universidade de União da Vitória (UNIUV) Brasil.

Willian de Chaves, Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO)

Professor de Geografia formado pela Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO), Brasil. (UNICAMP)

Edson Santos Silva, Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO)

Professor da Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO), Brasil. Doutorado em Literatura Portuguesa pela Universidade de São Paulo. (USP), Brasil.

Gilmar de Carvalho Cruz, Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO)

Professor da Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO), Brasil. Doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

References

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Published

2016-04-29