HEALTH EDUCATION AS AN APPROACH TO WORK AT SUS: A CASE STUDY – DOI: 10.5212/Rev.Conexao.v.12.i1.0005

Authors

  • Rosiléa Clara Werner Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
  • Lislei Teresinha Preuss Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
  • Elaine Ferreira dos Santos Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.12.i1.0005

Keywords:

Rights to health, Social control, Health education.

Abstract

The aim of the outreach project “Health and Citizenship: Recreating Social Reality” is to develop health communication methodologies, as well as characterize the approach used in different spaces taking popular health education as the starting point in order to unveil the rights of users of Sistema Único de Saúde (SUS) and the ways to access it. The project is intended to create easy and playful tools, such as dramatic games, theater, round tables and board games activities. The activities are carried out in Health Units, Specialty Centers, Fighting Cancer Units, housing and social institutions. Among the games, it is worth mentioning “SUS Roads”, which is an enlarged board game that allows interactivity and dialogue, with and among users, about their rights and duties regarding health services. It enables them a way to materialize the information, learn and experience how SUS operates.

Author Biographies

Rosiléa Clara Werner, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Professora da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Brasil. Doutorado em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP), Brasil.

Lislei Teresinha Preuss, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Professora da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Brasil. Doutorado em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Brasil.

Elaine Ferreira dos Santos, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Professora da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Brasil. Especialização em Gestão de Políticas, Projetos e Programas Sociais pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná, (PUCPR), Brasil.

References

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Published

2016-04-29