DIVERSITY IN NURSERY SCHOOLS: REFLECTIONS ON THE IMPLEMMENTATION OF FEDERAL LAW N.º 10.639/03 AT THE MORRO DA QUEIMADA NURSERY SCHOOL IN FLORIANÓPOLIS – DOI: 10.5212/Rev.Conexao.v.12.i1.0009
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.12.i1.0009Keywords:
Law n.⁰ 10.639/03, Child Education, Curricular decolonization, Racial and Ethnic Relations.Abstract
This article aims to problematize and discuss the implications of Federal Law n.⁰ 10.639/03 at the Nursery School Morro da Queimada, which belongs to the Municipal Education System of Florianopolis/SC. The article is based on a survey of Child Education regulations and on the National Guidelines for Education of Racial Ethnic Relations and Afro-Brazilian and African Culture (BRASIL, 2003). The aim is to deepen the analysis concerning the pedagogical practices that motivated the investigation about the contradictions and actions in the routine of a school that aims to promote racial equality. To this end, the research focuses on two aspects: normative whiteness and curricula decolonization. Considering such complexity, the aims are to analyze the application of Federal Law n.⁰ 10.639/03 articulating it with the policies of equality racial promotion at the Municipal Child Education System in Florianopolis/SC to verify the mechanism used to construct an education aimed at the promotion of racial equality. This article is the result of the outreach project “Support to Public Policies for the Implementation of Federal Law n.⁰ 10.639/03 in Santa Catharina”, which is linked to the Program Antonieta de Barros Memorial from the Center of Afro-Brazilian Studies at UDESC (University of the State of Santa Catarina). It is expected that this study can contribute to overcome contradictions, promote the debate about racial relations and the implementation of Federal Law n.⁰ 10.393/03 in the institution analyzed, point out ways so that there can be a collective adherence to the proposal in addition to the discovery of methodologies for the effective application of the law in pedagogical practices.References
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-raciais e para o Ensino de História e Cultura Africana e Afro Brasileira. Brasília: MEC, 2005.
______________. Educação Infantil: bibliografia anotada. Brasília: MEC, 1995.
_____________. Orientações e ações para a educação das relações étnico-raciais. Brasília, DF: SECAD, 2006. 226 p.
_____________. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil: Introdução, v. 1. Brasília: MEC, 1998.
CARDOSO, Paulino de Jesus Francisco. Notas sobre o movimento negro no Brasil. In: SPONCHIADO, Inês Justina; SILVA, Vania Beatriz Monteiro (Orgs.). Contribuições para a Educação das Relações Étnico-Raciais. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2008.
DIAS, Karina Araújo. Formação Continuada para Diversidade Étnico-Racial: Desafios Pedagógicos no Campo das Ações Afirmativas na Rede Municipal de Ensino de Florianópolis. 2011. 285 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2011.
FLORIANÓPOLIS. Câmara Municipal de Vereadores. Lei nº 4446 de 05 de julho de 1994. Florianópolis, 1994.
FLORIANÓPOLIS. Prefeitura Municipal. Conselho Municipal de Educação. Resolução nº 01/2009. Florianópolis, SC: SME, 2009a.
_____________. Resolução nº 03/2009. Florianópolis, SC: SME, 2009b.
_____________. Plano Municipal de Educação de Florianópolis. Florianópolis, SC: SME, 2009c.
_____________. Orientações Curriculares para Educação Infantil da rede Municipal de Florianópolis/SC. Florianópolis, SC: SME, 2012.
FLORIANÓPOLIS. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal de Educação. Diretrizes educacionais pedagógicas para educação infantil. Florianópolis: Prelo Gráfica & Editora ltda, 2010.
_____________. Currículo da Educação Infantil da Rede Municipal de Ensino de Florianópolis. Florianópolis: SME, 2015.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar, 1989.
GRAUE, M. Elizabeth; WALSH, Daniel J. Investigação etnográfica com crianças: teorias, métodos e ética. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2003. 313 p.
MUNANGA. Kabengele. Políticas de ação afirmativa em benefício da população negra no Brasil: um ponto de vista em defesa de cotas. Revista Sociedade e Cultura, v. 4, n. 2, p. 31-43. Jul./dez. 2001.
RODRIGUES, Tatiane Consentino. A ascensão da diversidade nas políticas educacionais contemporâneas. 2011. 234 f. Tese (Doutorado em Educação) – São Carlos: Universidade Federal de São Carlos, 2011.
SILVA, Kátia Vicente da. A Implementação da Lei 10.639/03 no Município de São João de Meriti: Limites e Possibilidades. 2010. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Rio de Janeiro: Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.