RESEARCH INTO THE USE OF TEXTS OF SCIENTIFIC DISSEMINNATION WITH HIGH SCHOOL STUDENTS OF CEFET/RJ – DOI: 10.5212/Rev.Conexao.v.12.i1.0006
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.12.i1.0006Keywords:
Scientific Dissemination, Environment, Environmental Education.Abstract
The project “Environmental Education and Science: the role of the media in disseminating environmental knowledge” has been carried out since 2013 at Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca in Rio de Janeiro. It aims to investigate how texts of scientific dissemination, that is print media, contribute to the critical reflection of high school students about environmental issues. Thus, it presents the results of an education activity based on reading and discussing a report of the newspaper O Globo on air pollution with the third year of high school students. Before and after the activity, students were asked to fill in questionnaires in order to be possible an analysis of how they articulate the concepts related to the topic. It was possible to conclude that the use of scientific texts, properly organized and with the teacher mediation, allow students to go beyond memorization of scientific terms and concepts. In sum, the activities contributed to a significant learning experience about environmental issues.References
ABREU, L. N.; MASSI, L. E S. L. QUEIROZ. Textos de divulgação científica no ensino superior de química. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 6., 2007, Florianópolis. Atas... Florianópolis, 2007.
ALFERES, S.; AGUSTINI, C. A Escrita da Divulgação Científica. Horizonte Científico, 2(1), 1-2, 2008.
BELMONTE, R. Cidades em mutação. In: BOAS, S. V. (org.). Formação e informação ambiental: jornalismo para iniciados e leigos. São Paulo, SP: Summus, 2004.
BERNARDES, E. S., VARÃO F. E.; SILVA, C. V. O aquecimento global na imprensa especializada e não-especializada: estudo comparativo das revistas pesquisa FAPESP, Scientific American Brasil, Veja e Carta Capital. Anais... XIII Encontro Latino Americano de Iniciação Científica e IX Encontro Latino Americano de Pós-Graduação - Universidade do Vale do Paraíba, Outubro, 2009.
BLOOM, B.S., KRATHWOHL, D. R., MASIA, B. B. Taxonomia de objetivos educacionais. Porto Alegre: Globo, 1973.
BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais Brasília: SEF/MEC, 1999.
BUENO, W. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, 15 (n. esp.), 1-12, 2010.
CHRISTOFOLETTI, R. Jornalismo, verdade e ética: divulgação científica e confusão informativa. 48-55. In: LOTH, M. (Org). Comunicando a ciência. Florianópolis: ABJC, 2001.
FERREIRA, L. N. A.; QUEIROZ, S. L. Autoria no ensino superior de química: análise de textos escritos por alunos de graduação. Ciência e Educação, 17(3), 541-558, 2011.
FERREIRA, L. N. A.; QUEIROZ, S. L. Textos de Divulgação Científica no Ensino de Ciências: uma revisão. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 5(1), 3-31, 2012.
FREIRE, G. Educação Ambiental – princípios e práticas. São Paulo: Gaia, 2003.
GOLDBACH, T; FRIEDRICH, M. P; STELING, L. P; GANDARA, A.C.P. A utilização de artigos de divulgação científica no trabalho docente. In: I ENEBIO/ III EREBIO RJ/E. Anais... Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Ensino de Biologia, 2005.
GOMES, M. Potencial das revistas de divulgação científica para o ensino dos temas Nutrição e Metabolismo Energético. 189f. 2008. Dissertação de Mestrado, (Mestrado em Comunicação para a Ciência), Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
GOUVÊA, G. A divulgação científica para crianças - o caso da ciência hoje das crianças. 256f. 2000. Tese (Doutorado em Bioquímica Médica). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2000.
KLEIMAN, A. Texto e leitor: Aspectos cognitivos da leitura. 2. Ed, Campinas – SP, 1989.
MASSARANI, L. A divulgação científica no Rio de Janeiro: algumas reflexões sobre a década de 20. Rio de Janeiro: IBICT-ECO/UFRJ, 2008.
MENEGAT, T. M. C.; CLEMENT, L.; TERRAZZAN, E. A. Textos de divulgação científica em aulas de física: uma abordagem investigativa. Atas... ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 6., 2007, Florianópolis. Florianópolis, 2007.
NASCIMENTO, T. G. O discurso da divulgação científica no livro didático de ciências: características, adaptações e funções de um texto sobre clonagem. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 8(2), 25-36, 12-28, 2005.
PERTICARRARI, A.; TRIGO, F. R.; BARBIERI, M. R.; COVAS, T. D. O uso de textos de divulgação científica para o ensino de conceitos sobre Ecologia a estudantes da Educação Básica. Ciência & Educação, 16(2), 369-386, 2010.
QUEIROZ, S. L.; FERREIRA. L. N. A.; IMASATO, H. Textos de divulgação científica no ensino superior de química: aplicação em uma disciplina de Química Estrutural. Educación Química, 23(1), 49-54, 2012.
RIGOTTI, G. Universidade e comunidade: uma aliança a ser construída. pp. 184-195. In: Comunicando a ciência. LOTH, M. (org). (2001). Florianópolis: ABJC, 2001.
ROCHA, M. B. Textos de divulgação científica na sala de aula: a visão do professor de ciências. Rio de Janeiro: Revista Augustus, 14(29), 24-34, 2010.
ROCHA, M. B. O potencial didático dos textos de divulgação científica segundo professores de ciências. R. B. E. C. T., 5(2), 47-68, 2012.
ROCHA, M. B., NICODEMO, J. O papel da divulgação científica na difusão de conhecimentos ambientais na Educação Básica. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista. 3(2), 34-46, 2013.
ROCHA, M. B, MARQUES, R., QUARESMA, R. Avaliação da divulgação de questões ambientais em jornais e revistas como forma de Educação Ambiental. 5(10), 73-85, 2013.
SÁNCHEZ MORA, A. M. A divulgação da ciência como literatura. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2003.
SILVA, H. C.; ALMEIDA, M. J. P. M. O deslocamento de aspectos do funcionamento do discurso pedagógico pela leitura de textos de divulgação científica em aulas de física. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 4(30, 155-179, 2005.
SOUSA, C. M., FERNANDES, A. M. Mídia e Meio Ambiente: limites e possibilidades. Departamento de Comunicação social, Universidade de Taubaté, SP, 2008.
SULAIMAN, S. N. Educação ambiental, sustentabilidade e ciência: o papel da mídia na difusão de conhecimentos científicos. Ciência & Educação, 17(3), 645-662, 2011.
TERRAZZAN, E. A. Analogias no ensino de ciências: resultados e perspectivas. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 3, 2000, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.