PRACTICING KNOWLEDGE AND BUILDING IDEAS ON GEOSCIENCE - DOI: 10.5212/Rev.Conexao.v.13.i1.0008

Authors

  • Cristiane Heredia Gomes Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA http://orcid.org/0000-0001-7297-913X
  • Rafael Lima Dessart Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA
  • Diogo Gabriel Sperandio Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA
  • Juliana Gimenes Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA
  • Issacar Barroso Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA
  • Caio Felipe de Oliveira Xavier Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA
  • Catarine do Carmo Antunes Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.13.i1.0008

Keywords:

geology, teaching, social inclusion, school, outreach.

Abstract

This study aims to present the outreach project Museu Virtual Geológico do Pampa (Virtual Geological Museum of Pampa - Sippee nº 0301315 – Unipampa ) conceived to spread knowledge about geology in schools of Caçapava do Sul – RS – Brazil. It also aims to report the experiences and feelings of the participants that took part in the activities. Through the materialization of structures and geological events, involving not only what happened in the region but also in the planet, it carried out researches and workshops. Therefore, there were informal conversations, practical activities and photographic records. The data indicated that the activities aroused feelings, sensations, interactivity, communication and interest in Geology, implementing the geological culture in the local community as well as demonstrating the importance of the region for geosciences. It was noticed that the learning conducted outside school, in which students are involved with the university environment, is an important tool for education and social inclusion.

Author Biographies

Cristiane Heredia Gomes, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Professora da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), RS - Brasil. Doutorado em Geociências.  

Rafael Lima Dessart, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Professor da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), RS - Brasil. Mestrado em Geociências.

Diogo Gabriel Sperandio, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Aluno de graduação da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), RS - Brasil.

Juliana Gimenes, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Aluna de graduação da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), RS - Brasil.

Issacar Barroso, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Aluno de graduação da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), RS - Brasil.

Caio Felipe de Oliveira Xavier, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Aluno de graduação da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), RS - Brasil.

Catarine do Carmo Antunes, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Aluna de graduação da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), RS - Brasil.

References

BORBA, A.W. Proposta de uma (geo)identidade visual para Caçapava do Sul, “Capital Gaúcha da Geodiversidade”. Geographia Meridionalis, Pelotas, v. 1, n. 2 jul-dez. 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/Geographis/article/view/6981/4927>. Acesso em: 02 mai. 2016.

CORDANI, G.U. O planeta Terra e suas origens. In: TEIXEIRA; TOLEDO; FAIRCHILD; TAIOLI (Org.). Decifrando a Terra. 2. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2009, p. 1-26.

FERREIRA, J.B. Dicionário de Geociências. São Paulo: Madras, 1980.

REVISTA BRASILEIRA DE GEOGRAFIA. Rio de Janeiro: IBGE. População de Caçapava do Sul, do IBGE Cidades. Disponível em: < http://cod.ibge.gov.br /464> Acesso em: 12 abr. 2016.

PRESS, F.; SIEVER, R.; GROTZINGER, J.; JORDAN, T.H. Registro das Rochas e Escala do Tempo Geológico In: GROTZINGER; JORDAN (Org.). Para Entender a Terra. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2006, p. 247-248.

REGINALDO, C.C.; SHEID, N.J.; GÜLLICH, R.I.C O ensino de ciências e a experimentação. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 9., 2012, Caxias do Sul. Anais... Caxias do Sul, 2012. 1 CD-ROM.

RIO GRANDE DO SUL (Estado). Lei Ordinária Estadual nº 14.708, de 15 de julho de 2015. Assembléia Legislativa do estado do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, DOE n.º 134, de 16 de julho de 2015.

MATA-PERELLÓ, J.M.; MATA-LLEONART, R.; VINTRÓ-SÁNCHEZ, C.; RESTREPO-MARTÍNEZ, C. Social Geology: a new perspective on Geology. Dyna, Colômbia, v. 79, n. 171, p. 158-166, 2012.

SCHIAVO, A. A. N.; RIBÓ, C. M. E. Estimulando todos os sentidos de 0 a 6 anos. In: SEMINÁRIO DO CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL, 16., 2007, Campinas. Anais... Campinas, 2007. 1 CD-ROM.

VILLAR, A. E. V. Nova concepção de extensão universitária no Brasil. 2011. 131f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2011.

Published

2016-12-21