PUZZLE BOOK AS AN EDUCATION TOOL FOR ORAL HEALTH - DOI: 10.5212/Rev.Conexao.v.13.i1.0016

Authors

  • Andressa Secco Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG
  • Marceli Dias Ferreira Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG
  • Alessandra de Souza Martins Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG
  • Cristina Berger Fadel Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.13.i1.0016

Keywords:

child, oral health, education in health, educational and dissemination materials, dentistry.

Abstract

The ludic strategy is used by health professionals as a tool capable of transmitting values and promoting changes in behavior. The aim of this study, which is linked to the extension project ‘Nos na Rede,’ is to present the use of a puzzle book as a means of raising awareness of and motivating oral health. The booklet entitled ‘Vamos colorir?’ has been used as support material to access children’s knowledge about the etiology and prevention of tooth decay, emphasizing the role of diet, susceptibility to the disease, and guidance on oral hygiene. This book, which is directed to children in the literacy phase, presents 14 entertaining games, including drawings to be colored, spot the seven errors, connect the dots, treasure search, labyrinth, and crosswords. This instrument is utilized in health events at free demand, and it has been shown to be an effective tool to raise awareness and to facilitate the access to oral health information by children.

Author Biographies

Andressa Secco, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Aluna de graduação da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), PR - Brasil.

Marceli Dias Ferreira, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Aluna de graduação da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), PR - Brasil.

Alessandra de Souza Martins, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Professora da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), PR - Brasil. Doutorado em Odontologia.

Cristina Berger Fadel, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Professora da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), PR - Brasil.  Doutorado em Odontologia Preventiva e Social.

References

ALEXANDER, R. E. Readability of published dental educational materials. The Journal of the American Dental Association, v. 131, n. 7, p. 937-942, 2000.

ANTUNES,L. D. S.;et al. Avaliação da percepção das crianças e conhecimento dos educadores frente à saúde bucal, dieta e higiene. Pesqui. bras.odontopediatria clín. integr, v.6, n.1, 79-85, 2006.

BORDIN, D.; BORDIN, R.; FADEL.C.B.Projeto de extensão ‘Nós na Rede’: a odontologia à luz da promoção da saúde. Revista Conexão UEPG, v. 8, n. 1, p. 86-93, 2012.

BRASIL. Ministério da Saúde. Cadernos de Atenção Básica. Saúde Bucal. Departamento de Atenção Básica. Brasília, 2006.

BRASIL. Ministério da Saúde. Caderno de Educação Popular e Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Brasília,2012.

BROTHERSON, S. E. Understandingbraindevelopment in youngchildren.NDSU Extension Service, 2005.

DALLABONA, S. R.; MENDES, S. M. S.; O lúdico na educação infantil: jogar, brincar, uma forma de educar. Revista de divulgação técnico-científica do ICPG, v. 1, n. 4, p. 107-112, 2004.

DA SILVA, J. R.S.;et al. Usingtherapeutictoystofacilitatevenipuncture procedure in preschoolchildren. Pediatricnursing, v. 42, n. 2, p. 61, 2016.

DE ALMEIDA, L. E.; PEREIRA, M. N.; SILVEIRA, W. J. Educação em Saúde: uma experiência, uma comprovação. Interagir: pensandoaextensão, n. 10, 2012.

EMMONS, K. M. Health behaviors in a social context. Social epidemiology, p. 242-266, 2000.

GINSBURG, K.R.;etal.The importance of play in promoting healthy child development and maintaining strong parent-child bonds. Pediatrics, v. 119, n. 1, p. 182-191, 2007.

GOLDSTEIN, J.Play in Children’s development, health and weel-being. Europe: Toy Industries ofEurope (TIE), p.41, 2012.

GUIMARÃES, G. R. A. Promoção da saúde na escola: a saúde bucal como objeto de saber [Dissertação]. Rio de Janeiro: Escola Nacional de Saúde Pública da Fundação Oswaldo Cruz, 2003.

GRIFFIN, J.; MCKENNA, K.; TOOTH, L. Written health education materials: Making them more effective. AustralianOccupationalTherapyJournal, v. 50, n. 3, p. 170-177, 2003.

HAYES, N. Play, care and learning: creating an integrated curriculum for early childhood education in Ireland. Researching Early Childhood, v. 5, p. 69-81, 2003.

HOWARD, J. Early years practitioners' perceptions of play: An exploration of theoretical understanding, planning and involvement, confidence and barriers to practice. Educational and Child Psychology, v. 27, n. 4, p. 91, 2010.

KAY, E.; LOCKER, D.A systematic review of the effectiveness of health promotion aimed at improving oral health. Community dental health, v. 15, n. 3, p. 132-144, 1998.

LINSEY, E. W.; COLWELL, M. J. Preschoolers' emotional competence: Links to pretend and physical play. ChildStudyJournal, v. 33, n. 1, p. 39-53, 2003.

MASTRANTONIO, S. S.; GARCIA, P. P. N. S. Programas educativos em saúde bucal: revisão da literatura. J. Bras.Odontopediatr.Odontol.Bebe, v. 5, n. 25, p. 215-22, 2002.

MCARDLE, P. Children’s play. Child: Care, Health and Development, v. 27, n. 6, p. 509-514, 2001.

MCINNES, K.; et al. Differences in practitioners’ understanding of play and how this influences pedagogy and children’s perceptions of play. EarlyYears, v. 31, n. 2, p. 121-133, 2011.

MOYLES, J. R. Só brincar?: o papel do brincar na educação infantil. Artmed, 2002.

NARVAI, P. C. Recursos humanos para promoção da saúde bucal: um olhar no início do século XXI. ABOPREV: promoção de saúde bucal, v. 3, p. 475-94, 2003.

OLIVEIRA, J. C. C. "Atividades lúdicas na Odontopediatria: uma breve revisão da literatura." Revista Brasileira de Odontologia 71.1: 103-107. 2014

PELOSI, M. Psicopedagogia: didática aplicada à Psicopedagogia. UFRJ/CFCH, 2000.

RODRIGUES, D. Educação inclusiva: as boas e as más notícias. Perspectivas sobre a inclusão: da educação à sociedade. Porto: Editora Porto, 2003.

SALIBA, N,A.;et al. Programa de educação em saúde bucal: A experiência da Faculdade de Odontologia de Araçatuba-UNESP. Odontol. clín.-cient, v. 2, n. 3, p. 197-200, 2003.

SANTOS, K. T.Educação em saúde bucal na escola: uma análise dos sujeitos envolvidos no processo. Tese (Doutorado) – Faculdade de Odontologia de Araçatuba, Universidade Estadual Paulista, Araçatuba, 2009.

VARGAS, V. S.; LOBATO, R.C. O desenvolvimento de práticas alimentares saudáveis uma estratégia de educação nutricional no ensino fundamental. 2007.

VYGOTSKY, L.S. A Formação Social da Mente. 6ª ed. São Paulo, SP. Martins FontesEditora LTDA, 1998.

WATSON, M. R.;etal.A Community Participatory Oral Health Promotion Program in an Inner‐city Latino Community. Journalofpublichealthdentistry, v. 61, n. 1, p. 34-41, 2001.

WATT, R. G. Strategies and approaches in oral disease prevention and health promotion. Bulletinofthe World Health Organization, v. 83, n. 9, p. 711-718, 2005.

Published

2016-12-21