COLORING HATS: AN EXPERIMENT IN THE EDUCATION OF CHILDREN AS STORY TELLERS

Authors

  • Adriana Demite Stephani Universidade Federal do Tocantins - UFT http://orcid.org/0000-0001-6622-7097
  • Sônia Maria de Sousa Fabrício Neiva Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Robson Coelho Tinoco Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.13.i3.0005

Keywords:

chapeuzinhos coloridos (colorful hats), story telling, reading circles, education, readers.

Abstract

The present text reports some reflections and actions carried out in different phases of two extension projects, "Reading circles: a way to train readers" and "Storytelling: a classroom work", under development at the Federal University of Tocantins, in Arraias Campus. Among the actions developed, we present here a work done with the children's literature "Chapeuzinhos Coloridos" (“Colorful Hats”), by José Roberto Torero and Marcus Aurelius Pimenta, in two educational institutions of the municipality of Arraias - TO. The work originated from the unfolding of extension activities in schools in which the enchantment of students and teachers at the moment of sharing the text "in circles", showed the teachers of the school, participants of the project, how and why to tell stories and to organize reading circles in the classroom. The experience reinforced the previous conviction of the importance of initial and continuing training, as well as of the exchange of experiences for the constitution of the teaching identity.

Author Biographies

Adriana Demite Stephani, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Professora da Universidade Federal do Tocantins (UFT), TO - Brasil. Doutorado em Literatura.

Sônia Maria de Sousa Fabrício Neiva, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Professora da Universidade Federal do Tocantins (UFT), TO - Brasil. Doutorado em Educação.

Robson Coelho Tinoco, Universidade de Brasília - UnB

Professor da Universidade de Brasília (UnB), DF - Brasil. Doutorado em Literatura.

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 1988.

AGUIAR, Vera Teixeira de; BORDINI, Maria da Glória. Literatura: a formação do leitor – alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.

BAMBERGER, Richard. Como incentivar o hábito da leitura. 7. ed. São Paulo: Ática/UNESCO, 2004.

BARCELLOS, Maria Carolina; FEITOSA, Larissa Dias. Suzana Vargas e as rodas de leitura: a literatura em foco. 2013. Disponível em: http://midia.unit.br/enfope/2013/GT7/SUZANA_VARGAS_RODAS_LEITURA_LITERATURA_FOCO.pdf. Acesso em: 10 out. 2015.

BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fada. Rio de Janeiro: Paz e Terra: 1980.

BUARQUE, Chico. Chapeuzinho Amarelo. Rio de Janeiro: José Olympio, 2012.

BUSATTO, Cléo. Contar e encantar. Petrópolis: Vozes, 2003.

COELHO, Nely Novaes. A literatura infantil. 3. ed. São Paulo: Quíron, 1997.

CANDIDO, Antonio. A literatura e a formação do homem. Ciência e Cultura, v.24, n.9, p. 803-809, set. 1979.

COSSON, Rildo. Círculos de Leitura e Letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.

______. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.

DANIELS, Harvey. Literature circles. Voice and choice in Books Clubs and Reading Groups. 2. ed. Portland Maine: Stenhouse Publishers, 2002.

DARNTON, Robert. O grande massacre de gatos: e outros episódios da história cultural francesa. Rio de Janeiro: Graal, 1996.

DONATTO, Miriam Edite Canfield. A humanização da infância: uma contribuição da literatura infantil. Monografia (Especialização) − Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005. Disponível em: <http://repositorio.ufsm.br:8080/xmlui/handle/1/1569>. Acesso em: 14 out. 2016.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1992.

MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. São Paulo: Brasiliense, 1985.

GERALDI, João Wanderley. Leitura e mediação. In: BARBOSA, Juliana Bertucci; BARBOSA, Marinalva Vieira (Orgs.). Leitura e mediação: reflexões sobre a formação do professor. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2013. p. 25-48.

MACHADO, Ana Maria. Como e por que ler os clássicos universais desde cedo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2002.

MACHADO, Regina. Acordais: fundamentos teórico-poéticos da arte de contar histórias. São Paulo: Editora DCL.

MELLON, Nancy. A arte de contar histórias. Tradução de Amanda Orlando e Aulyde Soares Rodrigues. Rio de Janeiro: Rocco, 2009.

PRATA, Mário. Chapeuzinho Vermelho de raiva. São Paulo: Globo, 1970.

ROSA, João Guimarães. Fita-verde no cabelo: nova velha história. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1992.

SANTOS, Fabiano dos; RÖSING, Tânia Mariza Kuchenbecker. Mediação de Leitura – discussões e alternativas para a formação de leitores. São Paulo: Global, 2009.

SILVA, Ezequiel Theodoro da. O professor leitor. In: SANTOS, Fabiano dos; MARQUES NETO, José Castilho; RÖSING, Tânia Mariza Kuchenbecker (Orgs.). Mediação de Leitura – discussões e alternativas para a formação de leitores. São Paulo: Global, 2009. p. 23-26.

TEHRANI, Jamshid Jamie. The Phylogeny of Little Red Riding Hood. PLOS ONE, v.8, n.11, 2013. Disponível em: <http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0078871>. Acesso em: 10 out. 2016.

TORERO, José Roberto; PIMENTA, Marcus Aurelius. Chapeuzinhos Coloridos. Ilustrações de Marilia Pirillo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010.

VARGAS, Suzana. Rodas de Leitura: o que são, de onde vieram, para onde vão? In: Leitura: teoria & prática, n. 29. Porto Alegre: Mercado Aberto; Campinas: ALB, 1997.

ZILBERMAN, Regina. A leitura na escola. In: ______. (Org.). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. 9. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988. p. 9-22.

Published

2017-08-31