GENDER DIVERSITY AND SEX EDUCATION: THE EXPERIENCE IN THE OUTREACH PROJECT RONDON IN ACARI (RN)

Authors

  • Pedro Henrique Carnevalli Fernandes Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP
  • Ruhama Ariella Sabião Batista Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.13.i3.0011

Keywords:

education, diversity, gender.

Abstract

There is a consensus among the scholars of education about the complexity of working with gender issues in schools and open public environments. Therefore, one of the workshops carried out through Project Rondon - Operation Forte dos Reis Magos, to teachers, students and locals of Acari (RN), in 2016, was "Gender Diversity and Sex Education". It aimed to raise awareness, discuss and give information about this subject. To achieve this, it was used historical sources, media, and social networks. Thus, this article aims to describe the results of the workshop “Gender Diversity and Sex Education” carried out as part of Project Rondon in a small city of Rio Grande do Norte. The methodology involved bibliographical research, outreach activities and systematization of results. Despite the difficulty of dealing with gender issues in a small city, the results obtained were remarkable.

Author Biographies

Pedro Henrique Carnevalli Fernandes, Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP

Professor da Universidade Estadual Norte do Paraná (UENP), PR - Brasil. Doutor em Geografia.

Ruhama Ariella Sabião Batista, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Aluna de Mestrado da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), PR - Brasil.

References

A DIFERENÇA entre sexo, identidade de gênero e orientação sexual. Disponível em: <http://www.livrariaflorence.com.br/blog/a-diferenca-entre-sexo-identidade-de-genero-e-orientacao-sexual/>. Acesso em: 29 mar. 2017.

BEAUVOIR, S. A Força da Idade. Tradução por: Sérgio Milliet. 2.ed. Título Original: La Force de L’âge. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

BRASIL, Ministério da Defesa. Concepções Políticas do Projeto Rondon. Portaria Normativa nº 2.617/MD, de 7 de dezembro de 2015. Disponível em: <http://www.projetorondon.defesa.gov.br/portal/index/downloads/categoria/362/module/default> Acesso em: 01 abr. 17.

IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico de 2010. Disponível em: . Acesso em: 04 abr. 17.

LAURETIS, T. A tecnologia do gênero. In: HOLLANDA, B.H. Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.

MACEDO, H. Existem índios no Rio Grande do Norte? A propósito da presença de populações indígenas no Sertão do Seridó entre os séculos XVIII e XIX. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, Ano III, n. 26, jul. 2003. Disponível em: <https://www.espacoacademico.com.br/026/26cmacedo.htm> Acesso em: 01 abr. 17.

MALAVOLTA, A. Liberdades religiosas e Liberdades Sexuais e Reprodutivas em um Estado Laico. In: NARDI, H. et al. (Org.).Diversidade Sexual e Relações de Gênero nas Políticas Públicas: o que a laicidade tem a ver com isso? Porto Alegre: Deriva/Aprapso, 2015, p. 39-59.

MARIUSSO, V. H. “o Esquadrão Mata-Bichas”: sexualidades fora da norma e violência no Brasil. Fatos&Versões, Mato Grosso do Sul, v.7, n.13, 2015. Disponível em: <http://seer.ufms.br/index.php/fatver/article/view/1279/805> Acesso em: 01 abr. 17.

MORAES, C. El País. A cultura do estupro que condena as mulheres ao medo no Brasil. Disponível em: <http://brasil.elpais.com/brasil/2016/05/27/politica/1464385804_818566.html> Acesso em: 27 mar. 17.

MORAES, M. O homofóbico dentro de cada um. 16 jun.16. Disponível em: <https://www.cartacapital.com.br/sociedade/o-homofobico-dentro-de-cada-um>. Acesso em: 29 mar. 17.

NUNES, A.L.P.F.; SILVA, M.B.C. A extensão universitária no ensino superior e na sociedade. Mal-Estar e Sociedade,Barbacena, Ano IV, n. 7, p. 119-133, jul./dez. 2011.

ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Disponível em: http://www.ohchr.org/EN/UDHR/Documents/UDHR_Translations/por.pdf. Acesso em: 01 abr. 17.

ONU. Mulheres Brasil. Igualdade de gênero. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=ZCGLC-vziRc> Acesso em: 24 mar. 17.

PORTAL G1. Ataque em boate gay deixa 50 mortos em Orlando, nos EUA. 12 jun. 16. Disponível em: <http://g1.globo.com/mundo/noticia/2016/06/policia-diz-que-ataque-em-boate-nos-eua-deixou-50-mortos.html>. Acesso em: 04 abr. 17.

RIO GRANDE DO NORTE, Governo do. Rio Grande do Norte: história, indicadores e fotos. Disponível em: . Acesso em: 04 abr. 17.

RONDON. História do Projeto Rondon, 2016. Disponível em:<http://www.projetorondon.defesa.gov.br/portal/index/pagina/id/9718/area/C/module/default> Acesso em: 04 abr. 17.

SILVA, T. T.da (Org.). Identidades terminais: as transformações na política da pedagogia e na pedagogia da política. Petrópolis: Vozes, 1996.

TIEMI, C.; MAJOLO, Natalie. Jornalismo Júnior USP. Sexualidade e ignorância. Disponível em: <http://galeria.jornalismojunior.com.br/sexualidade-e-ignorancia/> Acesso em: 29 mar.17.

Published

2017-08-31