Journalism, politics and depoliticization: the homogeneity of the approaches ofGovernment Dilma Rousseff

Main Article Content

Antonio José Pedroso Neto
http://orcid.org/0000-0002-6509-527X
Valmir Teixeira Araujo

Abstract

The mediatization of politics is constituent of the political space of the democratic societies. There is a typical normative model which presents the relation of the organization and the economic activity of the press with politics and democracy through an analogy to the liberal conception of economy and politics. There is criticism to this model: the market pressures do not lead to the diversity of contents, pluralism and politicization. On the contrary, they tend to produce the depoliticization of the field of the journalism and, like this, the content homogenization and the restriction of the pluralism. Objective of this article: to put the problem to the Brazilian press and investigate 352 headlines about the Dilma government in the newspapers Folha de São Paulo, O Estado de São Paulo and O Globo. Content and framework analyses revealed a structure of homogeneity of the newspapers’ position in relation to the politics: lack of diversity to the public space. The mediatization of politics has meaning restrictions of the universe of the possible ones with negative unfolding for the democracy.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
PEDROSO NETO, A. J.; ARAUJO, V. T. Journalism, politics and depoliticization: the homogeneity of the approaches ofGovernment Dilma Rousseff. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 20, p. 1–16, 2020. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.20.2012726.013. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/12726. Acesso em: 22 jul. 2024.
Section
Artigos
Author Biographies

Antonio José Pedroso Neto, Universidade Federal do Tocantins - TO

Pós-doutorado em Desenvolvimento Regional (FACE/CEDEPLAR/UFMG), Doutor em Ciências Sociais (UFSCAR) com estágio sanduíche no exterior (EHESS/Paris). Professor Associado I da UFT. Bolsista de produtividade do CNPq. Sociólogo. Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional (PPGDR/UFT) e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Sociedade (PPGCOM/UFT). E-mail: ajpedrosoneto@uol.com.br

Valmir Teixeira Araujo, Universidade Metodista de São Paulo - SP

Doutor em Comunicação Social (UMESB), mestre em Desenvolvimento Regional (PPGDR/UFT) e bacharel em Comunicação Social/Jornalismo (UFT). E-mail: valmir.ptu@gmail.com

References

ALDÉ, A.; MENDES, G.; FIGUEIREDO, M. Tomando partido: imprensa e eleições presidenciais em 2006. Política & Sociedade, n. 10, 2007.

ARAÚJO, V. T. Enquadramentos do governo Dilma na mídia impressa brasileira. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional). Universidade Federal do Tocantins, Palmas, TO, 2014.

AZEVEDO, F. A.; CHAIA, V. L. M. O Senado nos editoriais dos jornais paulistas (2003 2004). Opinião Pública, v. 14, n. 1, 2008.

AZEVEDO, F. A. Imprensa, cobertura eleitoral e objetividade: a eleição de 2000 na capital paulista. Opinião Pública, v. 7, n. 2, 2001.

AZEVEDO, F. A. Mídia e democracia no Brasil: relações entre o sistema de mídia e o sistema político. Opinião Pública, v. 12, n. 1, 2006.

BARDIN, L.Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BENSON, R. La logique du profit dans lesv medias americains. Actes de la recherche em sciences sociales, Paris, v. 131-132, 2000.

BIROLI, F.; MANTOVANI, D. Disputas, ajustes e acomodações na produção da agenda eleitoral: a cobertura jornalística ao Programa Bolsa Família e as eleições de 2006. Opinião Pública, v. 16, n. 1, 2010.

BIROLI, F. Gênero e política no noticiário das revistas semanais brasileiras: ausências e estereótipos. Cadernos Pagu, n. 34, 2010.

BOURDIEU, P. O campo econômico.Política & Sociedade, Florianópolis, n. 6, 2005.

BOURDIEU, P. O mercado dos bens simbólicos. In: A economia das trocas simbólicas.São Paulo: Perspectiva, 1974. BOURDIEU, P. Sobre a televisão.Rio de Janeiro: Zahar, 1997.

CHAIA, V.; TEIXEIR, M. A. Democracia e escândalos político. São Paulo em Perspectiva, v. 15, n. 4, 2001.

CHAMPAGNE, P. La double dependance. Quelques remarques sur les rapports entre les champs politique, économique et journalistique, Hermes, Paris, 17-18, 1995.

CHAMPAGNE, P. Le mediateur entre deux Monde. Transformation du champ mediatique et gestion du capital journalistique. Actes de la recherche em sciences sociales, Paris, v. 131-132, 2000.

CHAMPAGNE, P. Faire l`opinion. Le neuveau jeu politique. Paris: Minuit, 2015.

ENTMAN, Robert. Framing: toward clarification of a fractured paradigm, Journal of Communication, n. 43, 1993.

FINAMORE, C. M.; CARVALHO, J. E. C.; HOFF, J. Mulheres candidatas: relações entre gênero, mídia e discurso. Revista Estudos Feministas, v. 14, n. 2, 2006.

GAMSON, W.; MODIGLIANI, A. Media discourse and public opinion on nuclear power: a constructionist approach. American Journal of Sociology, v. 95, n. 1, 1989.

GRÜN, R. Escândalos, marolas e finanças: para uma sociologia da transformação do ambiente econômico. Dados, v. 51, n. 2, 2008a.

GRÜN, R. Guerra cultural e transformações sociais: as eleições presidenciais de 2006 e a “blogosfera”. Sociedade e Estado, v. 23, n. 3, 2008b.

HACKETT, R. A. Declínio de um paradigma? A parcialidade e a objetividade nos estudos dos media noticiosos. In: TRAQUINA, N. (Org.). Jornalismo: questões, teorias e “estórias”. Lisboa: VEJA, 1999.

HORKHEIMER, M.; ADORNO, T. A indústria cultural: o iluminismo como mistificação de massas. In: LIMA, L. C. (Org.). Teoria da cultura de massa. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

KACIAF, N. Les Pages “politique”. Histoire du journalisme politique dans la presse écrite française (1945-2006). Rennes: PUR, 2003.

LOURENÇO, L. C. Propaganda negativa: ataque versus votos nas eleições presidenciais de 2002. Opinião Pública, v. 15, n. 1, 2009.

MELO, J. M. Jornalismo opinativo: gêneros opinativos no jornalismo brasileiro. Campos do Jordão: Mantiqueira, 2003.

MIGUEL, L. F. A eleição visível: a Rede Globo descobre a política em 2002. Dados, v. 46, n. 2, 2003.

MIGUEL, L. F. Mídia e eleições: a campanha de 1998 na Rede Globo. Dados, v. 42, n. 2, 1999.

NEVEU, E.De quelques effets des processos de mediatisation sur la democraties contemporaines.Réseaux, Paris, v. 18 n. 100, 2000.

NEVEU, E. Sociologia do jornalismo.São Paulo: Loyola, 2006.

PEDROSO NETO, A. J. Jornalismo e despolitização. RevistaObservatório, v. 1, p. 82-100, 2015.

RUBIM, A. A. C.; AZEVEDO, F. A.Mídia e política no Brasil. Lua Nova, São Paulo, n. 43, 1998.

SAÏTTA, E. Les transformations du rapport à la politique des journalistes français et italiens. Savoir/Aagir, Paris, n. 28, 2014.

SCHUDSON, M. Discovering the news.New York: Basic Books, 1981.

SCHUDSON, M. The power of news. Cambridge: Harvard University Press, 2000.

SCHUDSON, M. The sociology of news production. Media Culture Society, London, v. 11, 1989.SEDEL, J. Les médias et la banlieue. Paris: Le Bord de Le Eau, 2013.

THOMPSON, J. B. Ideología y cultura moderna.Ciudad de México: Universidad Autónoma Metropolitana, 1998a.

THOMPSON, J. B. Los media y la modernidad. Barcelona: Paidós, 1998b.

VAN GORP, B. The constructionist approach to framing: bringing culture back, Journal of communication, n. 57, 2007.