Digital information and communication technologies ( ICT ) in Social Service graduations in the State of Paraná
Main Article Content
Abstract
This article presents the results of the exploratory and descriptive study that had among its objectives: a) to identify the number of graduations offered in Social Work in the State of Paraná; b) recognize whether there are disciplines related to teaching about ICT among the curricular matrices of the courses; c) reflect on the possibilities and limits of the ICT in the scope of Social Work. The first approximation with the question came from the material available online. The study pointed out that more than 20 years have passed since the promulgation of the Curricular Guidelines for Social Work courses, when it was already established that among the skills to be achieved by future social workers in training was to master computer resources. Currently, however, less than 20% of the graduations offered in the State of Paraná have this theme in their curricular matrices.
Metrics
Article Details
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da sua autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project, projeto que desenvolveu este sistema para melhorar a qualidade acadêmica e pública da pesquisa, distribuindo o OJS assim como outros softwares de apoio ao sistema de publicação de acesso público a fontes acadêmicas. Os nomes e endereços de e-mail neste site serão usados exclusivamente para os propósitos da revista, não estando disponíveis para outros fins.
This journal provides open any other party.
Esta obra está licenciada sob uma Licença Creative Commons.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR.
References
BARROCO, Maria Lúcia S. Barbárie e neoconservadorismo: os desafios do projeto ético-político. Serviço Social e Sociedade, São Paulo, n. 106, p. 205-218, 2011.
BELLUOMINI, Ellen. Technology Changing the Face of Social Work. The New Social Worker: the social worker carrer’s magazine, v. 20, n. 2, dez. 2013. Disponível em: http://www.socialworker.com/the_new_social_worker_print_edition. Acesso em: 31 jul. 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituições de Educação Superior e Cursos Cadastrados. e-Mec. 2016. Disponível em: http://emec.mec.gov.br/. Acesso em: 8 abr. 2016.
BRAZ, Marcelo. A hegemonia em xeque: projeto ético-político do Serviço Social e seus elementos constitutivos. Revista Inscrita, Brasília, n. 10, p. 5-10, 2007. Disponível em: https://issuu.com/cfess/docs/revistainscrita-cfess__10_. Acesso em: 13 jan. 2020.
COLMÁN, Evaristo; TOSCAN, Franciele. Tecnologias de informação, processos de trabalho do assistente social e formação profissional. Serviço Social em Revista, v. 5, n. 2, 2003. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/ssrevista/c-v5n2.htm. Acesso em: 31 jul. 2014.
DAGNINO, Renato. O pensamento latino-americano em Ciência, Tecnologia e Sociedade (PLACTS) e a obra de Andrew Feenberg. In: NEDER, Ricardo T. (Org.). A teoria crítica de Andrew Feenberg: racionalização democrática poder e tecnologia. Brasília: Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina/CDS/UnB/Capes, 2010. p. 25-48.
FEENBERG, Andrew. O que é filosofia da tecnologia? In: NEDER, Ricardo T. (Org.). A teoria crítica de Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia. 2. ed. Brasília: Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina/CDS/UnB/Capes, 2013. p. 51-64.
GONSALVES, Elisa Pereira. Conversas sobre iniciação à pesquisa científica. Campinas, SP: Alínea, 2001.
IAMAMOTO, Marilda Villela. O projeto profissional. In: IAMAMOTO, Marilda Villela. Serviço Social em Tempo de Capital Fetiche. São Paulo: Cortez, 2012. p. 222-233.
LOJKINE, Jean. A revolução informacional; trad. De José Paulo Netto. – 3.ed. São Paulo: Cortez, 2002.
NEDER, Ricardo T. (Org.). A teoria crítica de Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia. Brasília: Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina/CDS/UnB/Capes, 2010.
NETTO, José Paulo. Das ameaças à crise. Revista Inscrita, Brasília, ano VII, n. 10, p. 37-40, nov. 2007.
NETTO, José Paulo. A construção do Projeto Ético-Político do Serviço Social. In: MOTA, Ana Elizabete et al. Serviço social e Saúde: trabalho e trabalho profissional. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2009. p. 141-160.
PINTO, Álvaro Vieira. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005. v. 2. p. 1- 531.
RAMOS, Sâmya Rodrigues. Limites e possibilidades históricos do projeto ético-político. Revista Inscrita, Brasília, ano IX, n. 12, p. 41-48, 2009.
VELOSO, Renato. Serviço Social, Tecnologia da Informação e trabalho. São Paulo: Cortez, 2011.
YOUNG, Jong Kim. New Information Technology and Social Work Education in South Korea. The International Journal of Continuing Social Work Education, v. 2, n. 1, p. 35-37, 1999. Disponível em: http://www.profdevjournal.org/ articles/21035.pdf. Acesso em: 31 jul. 2014.