Comparative Study of Socio-Political Contexts of Student Movements in Brazil and Venezuela
Main Article Content
Abstract
This research seeks to compare the socio-political scenarios in which the university student movements of Brazil and Venezuela have developed. A historical summary of the political development of both countries during the twentieth and twenty-first centuries will be made, comparing their democratic and dictatorial cycles chronologically, then a brief summary of the most important moments and actions of the university student movements of both countries and their leaderships will be presented, to finally establish differences and similarities between the two movements. The category chosen for the study is part of the approach of Maria da Glória Gohn for the study of social movements, a conceptual scheme that allows adequate delimitation and approximation to the movements of interest.
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da sua autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project, projeto que desenvolveu este sistema para melhorar a qualidade acadêmica e pública da pesquisa, distribuindo o OJS assim como outros softwares de apoio ao sistema de publicação de acesso público a fontes acadêmicas. Os nomes e endereços de e-mail neste site serão usados exclusivamente para os propósitos da revista, não estando disponíveis para outros fins.
This journal provides open any other party.
Esta obra está licenciada sob uma Licença Creative Commons.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR.
References
ACOSTA, Y. J. La protesta política en Venezuela (2001-2007). Psicología- Revista de la Escuela de Psicología, Caracas, v. XXVI, n. 2, p. 74-98, 2007. ISSN 1316-0923.
ALMADA, P. A cultura política de 68: Reflexões sobre a resistência estudantil em Brasil e Portugal. Mediações, Londrina, v. 21, n. 2, p. 123-143, Julio- Diciembre 2016. ISSN 10.5433/2176-6665.2016v21n2p123.
ALVES, F. A.; BONI, P. C. Os “caras-pintadas”: o fotojornalismo como elemento construtor da memória. Conexão – Comunicação e Cultura, Caxias do Sul, v. 10, n. 19, p. 161-178, Enero- Juniio 2011.
BARILE, J. E. El Brasil de 1889-1930: El regionalismo en el federalismo republicano. Revista de Informação Legislativa: RIL, Brasilia, p. 33-43, Diciembre 2017.
BERNARD, B. Nacimiento y escisión del movimiento popular en Venezuela (1928-1940). Frónesis, Maracaibo, v. 1, n. 1, p. 19-54, 1994. ISSN 1315-6268.
COLMENARES, A. Las relaciones de Venezuela con Estados Unidos en la era de Trump. Foreign Affairs, Ciudad de México, v. 1, p. 17-24, Enero- Marzo 2018.
GOHN, M. D. G. Teorias dos Movimentos Sociais: Paradigmas clássicos e contemporãneos. São Paulo: Edições Loyola, 1997.
LÓPEZ SÁNCHEZ, R. Los movimientos estudiantiles en Venezuela, 1958-1990. Historia Actual, Cádiz, n. 10, p. 71-85, Junio 2006. ISSN 1696-2060.
MACHADO, O. L. Un siglo de movimento estudantil en Brasil. In: MARSISKE, R. Movimientos estudiantiles en la historia de América Latina IV. Ciudad de México: UNAM, 2015. Cap. I, p. 57-80.