Youth in situations of deprivation of liberty: a study based on theses defended in Brazil (2007-2016)

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Luiza Sanchez Ferreira
Eliane Regina Pereira
https://orcid.org/0000-0001-6372-9059
Renata Fabiana Pegoraro

Abstract

The article 112 of Brazil's Children and Adolescents Statute presents socio-educational measures as an educational and non-punitive instrument, which should be adopted in exceptional circumstances. In this context, this research aimed to understand how the deprivation of freedom as a socio-educational measure interferes with the development of young people in Brazil. The resulting survey comprehends Ph.D. theses indexed in the CAPES database on punishing adolescents with deprivation of freedom, through the period between 2007 and 2016. The analysis of 17 theses has shown that the measure of deprivation of freedom produced negative results, such as idleness and the lack of stimulus for social reintegration. A limited number of studies presented proposals for activities in the daily life of inpatient units that include education, leisure, professional development, culture, listening and care spaces, which could provide new perspectives for life, placement, and social positions.

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How to Cite
FERREIRA, L. S. .; PEREIRA, E. R.; PEGORARO, R. F. Youth in situations of deprivation of liberty: a study based on theses defended in Brazil (2007-2016). Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 20, p. 1–21, 2020. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.20.2015166.021. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/15166. Acesso em: 22 jul. 2024.
Section
Seção Temática 30 anos do ECA - Estatuto da Criança e Adolescente
Author Biographies

Luiza Sanchez Ferreira, Universidade Federal de Uberlândia

Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal de Uberlândia. E-mail: luiza.sanchez@hotmail.com

Eliane Regina Pereira, Universidade Federal de Uberlândia

Pós-doutora em Psicologia Social pela PUC-SP, Doutora e Mestre em Psicologia pela UFSC, psicóloga pela Universidade do Vale do Itajaí. Atualmente é docente do Instituto de Psicologia da Universidade Federal de Uberlândia. E-mail: eliane@ufu.br. 

Renata Fabiana Pegoraro, Universidade Federal de Uberlândia

Pós-doutora em Psicologia Social pela PUC-SP, Doutora e Mestre em Psicologia pela USP – Ribeirão, especialista em Saúde Coletiva pela UFSCar, psicóloga pela USP-Ribeirão. Atualmente é docente do Instituto de Psicologia da Universidade Federal de Uberlândia.E-mail: rfpegoraro@yahoo.com.br.

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