Child labor as intensification of added value and capital accumulation

Main Article Content

Leandro José de Araujo
https://orcid.org/0000-0003-4010-7446
Jeferson Luiz Bonato Cochinski
https://orcid.org/0009-0005-4697-9108

Abstract

This article is the result of research that aimed to show how child labor is naturalized and integrated into capitalism. The analysis sought to understand the exploration of child labor from the historical materialist conception of society, based on the production of surplus value and the accumulation of capital. The goal of capitalism is the accumulation of capital,
and the devaluation of labor force is one of the mechanisms for achieving this goal. The child labor has been reducing the value of the workforce, which is why it ends up being naturalised. The results showed that the naturalization of this phenomenon is based on misconceptions that the work of children and teenagers brings benefits to them and their families. It was found that child labor increases exploration through absolute surplus value and therefore increases social inequality and damages childhood development. Bibliographical and documentary research was used. The research is applied
and descriptive.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
ARAUJO, L. J. de; COCHINSKI, J. L. B. . Child labor as intensification of added value and capital accumulation. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 24, p. 1–15, 2024. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.24.2420012.004. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/20012. Acesso em: 22 jul. 2024.
Section
Artigos
Author Biographies

Leandro José de Araujo, Instituto Federal do Paraná

Doutorando em Tecnologia e Sociedade pela Universidade Tecnológica do Paraná ( UTFPR); Mestre em Serviço Social pela Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho (Unesp). Graduado em Serviço Social pela Unesp. Assistente Social do Instituto Federal do Paraná (IFPR). E-mail: leandroaraujo.social@gmail.com.

Jeferson Luiz Bonato Cochinski, Instituto Federal do Paraná - IFPR

Especialista em Gestão Social de Políticas Públicas pelo Instituto Federal do Paraná (IFPR); Graduado em Psicologia pela Universidade Tuiuti do Paraná (UTP); Psicólogo do Centro de Referência Especializado da Assistência Social - CREAS de Balsa Nova. E-mail: jeferson.cochinski@gmail.com.

References

ARAUJO, C. M. Trabalho infantil na contemporaneidade: considerações críticas. CEMARX, VII Colóquio Internacional Marx e Engels, [S. l.], vol. 1, n. 01, 2012. Disponível em: https://www.ifch.unicamp.br/formulario_cemarx/selecao/2012/trabalhos/7116_De%20Araujo_Claudio.pdf. Acesso em: 10 out. 2021.

BRASIL. Gestão do Programa de Erradicação do Trabalho Infantil. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Brasília, 2010.

BRASIL. Orientação sobre a utilização dos recursos do cofinanciamento das ações estratégicas do PETI pelo Fundo Nacional de Assistência Social - FNAS. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome, Secretaria Nacional da Assistência Social, Departamento de Proteção Social Especial. Brasília: 2015. Disponível em: https://blog.mds.gov.br/redesuas/wp-content/uploads/2015/10/Orienta%C3%A7%C3%B5es_recursos_AEPETI1.pdf. Acesso em: 16 fev. 2024.

CELI, R. Trabalho infantil: causas, consequências, no Brasil e mais! Stoodi, [S. l.], 2018. Disponível em: https://www.stoodi.com.br/blog/2018/10/25/trabalho-infantil/. Acesso em: 12 out. 2021.

DAMASCENO, V. Lei do Ventre Livre não tinha reais intenções abolicionistas. AUN-USP, Agência Universitária de Notícias, [S. l.], 2017. Disponível em: http://aun.webhostusp.sti.usp.br/index.php/2017/05/03/lei-do-ventre-livre-nao-tinha-reais-intencoes-abolicionistas/. Acesso em: 13 out. 2021.

DEL PRIORI, M. História das Crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, 2010.

DOBB, M. Do Feudalismo para o Capitalismo. In: SWEEZY, Paul. (Org.). A Transição do Feudalismo para o Capitalismo. Santa Efigênia. Editora Paz e Terra S.A. 2004.

ENGELS, F. A situação da classe trabalhadora na Inglaterra. Tradução B. A. Schumann; Edição revista. São Paulo: Boitempo, 2010

FNPETI. Formas e Consequências do Trabalho Infantil, [S. l.], 2021. Disponível em: https://fnpeti.org.br/formasdetrabalhoinfantil/ Acesso em: 14 out. 2021.

GERMER, C. M. O Método Materialista e Dialético de Marx e Engels. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 12, n. 3, p. 45-76, out. 2020.

MARX, K. O capital: o processo de produção do capital. Livro 1. São Paulo: Editora Boitempo, 2011.

MESSIAS, F. C. Trabalho Escravo Infantil. JusBrasil, [S. l.], 2016. Disponível em https://kowacha.jusbrasil.com.br/artigos/398556458/trabalho-escravo-infantil. Acesso em: 15 out. 2021.

ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL DO TRABALHO, OIT. Trabalho Doméstico Infantil. Brasília. 2018. Disponível em: https://www.ilo.org/brasilia/temas/trabalho-domestico/WCMS_565969/lang--pt/index.htm. Acesso em: 23 nov. 2020.

PEREZ, V. M. Regulação do trabalho do adolescente: uma abordagem a partir dos direitos fundamentais. Curitiba: Juruá, 2008.

SANDRONI, P. O Que é mais-valia. São Paulo: Editora Brasiliense, 1982.

SANTOS, F. B. Trabalho infantil no início da Revolução Industrial. Mundo Educação, [S. l.], 2020. Disponível em: https://mundoeducacao.uol.com.br/historiageral/trabalho-infantil-no-inicio-revolucao-industrial.htm. Acesso em: 01 dez. 2020.

WESTIN, R. Crianças iam para a cadeia no Brasil até a década de 1920. Senado notícias, [S. l.], 2015. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2015/07/07/criancas-iam-para-a-cadeia-no-brasil-ate-a-decada-de-1920. Acesso em: 10 out. 2021.