Narratives about the future and the construction of the Individual Assistance Plan (PIA) by adolescents in compliance with socio-educational measures

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Roberta Gracyelle de Lima Ferreira Cunha
https://orcid.org/0000-0003-0895-3693
Jaileila de Araújo Menezes
https://orcid.org/0000-0003-3322-3764
Heridane Patrícia Ferreira
https://orcid.org/0000-0001-7718-6251
Elaine Magalhães Costa Fernandez

Abstract

This study aims to present and discuss what the future means as seen by adolescents in compliance with the socio-educational measure of deprivation of liberty. It also intends to reflect on the Individual Assistance Plan (PIA), an instrument for forecasting, recording and managing socio-educational activities as a mediating methodology for political engagement in the socio-educational community. The theoretical references are circumscribed in Michel Foucault's biopolitical conception, in the Indian Gayatri Spivak's subalternity and in Paulo Freire's empowerment as a social activity. After a presentation of the theoretical foundation and the methodological aspects, the results obtained in two research projects - in which the narratives of adolescents about the territory of socio-education were discussed, in a qualitative perspective - will be presented. In conclusion, the PIA proves to be an instrument capable of promoting emancipatory political actions in the lives of adolescents in compliance with socio-educational measures.

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DE LIMA FERREIRA CUNHA, R. G.; MENEZES, J. de A. .; FERREIRA, H. P. .; FERNANDEZ, E. M. C. Narratives about the future and the construction of the Individual Assistance Plan (PIA) by adolescents in compliance with socio-educational measures. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 24, p. 1–19, 2024. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.24.24558.030. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/20558. Acesso em: 23 nov. 2024.
Section
Artigos
Author Biographies

Roberta Gracyelle de Lima Ferreira Cunha, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutora em psicologia pela Universidade Federal de Permambuco (UFPE). Mestra em Psicologia (UFPE). Professora substituta do Departamento de Psicologia, inclusão e Educação do Centro de Educação (UFPE). E-mail: cyelle_ferreira@hotmail.com.

Jaileila de Araújo Menezes, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Pós-doutorado em psicologia pela Universidade Federal do Ceará. Doutora e Mestra em psicologia (UFRJ). Professora titular da Universidade Federal de Pernambuco, vinculada ao Departamento de Psicologia, Inclusão e Educação do Centro de Educação e ao Programa de Pós-graduação em Psicologia do Centro de Filosofia e Ciências Humanas. E-mail: jaileila.santos@ufpe.br.

Heridane Patrícia Ferreira, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutoranda em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Mestra em psicologia (UFPE). Psicóloga social no Centro de Referência de Assistência Social – CRAS (Paulista-PE). Psicóloga escolar no Colégio Imaculado Coração de Maria (Olinda- PE). E-mail:heridane.ferreira@gmail.com.

Elaine Magalhães Costa Fernandez, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Pós-doutora em psicologia intercultural pela Universidade de Toulouse Jean-Jaurés (UT-JJ) Professora permanente do Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Pesquisadora associada no Laboratoire Clinique, Psychopathologie, Interculturel (LCPI) da UT-JJ. E-mail: elainef@free.fr.

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