Elaboration of a collective brand: the case of Kiriri de Barreiras indigenous tribe

Main Article Content

Erika Renata Martins Mertens
https://orcid.org/0000-0002-6596-413X
Flavio Santos Lopes
https://orcid.org/0000-0002-7688-184X
Claudia Prudencio
https://orcid.org/0000-0002-5966-785X

Abstract

The Kiriri indigenous people, located in Barreiras, has been looking for forms of organization, partnerships and income generation to benefit the community. So, with the creation of Association of Small Rural Indigenous Producers Kiriri de Barreiras, the community has been involved in projects aimed at learning about the manufacture and use of native fruits of the Cerrado biome for the manufacture of jellies, sweets and other artisanal products. In addition, indigenous tribe also works with the manufacture of clay items, using traditional techniques and various handicrafts. One of the objectives of the community is to establish a better management organization that allows the commercialization of its products. In this context, the present work aimed to develop a collective brand and visual identity, aiming to protect the products or services to be implemented. In this article, the step-by-step instructions for carrying out the work and the perspectives for its continuity are presented.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
MARTINS MERTENS, E. R.; SANTOS LOPES, F.; PRUDENCIO, C. Elaboration of a collective brand: the case of Kiriri de Barreiras indigenous tribe. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 23, p. 1–12, 2023. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.23.2321558.025. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/21558. Acesso em: 23 nov. 2024.
Section
Artigos
Author Biographies

Erika Renata Martins Mertens, Universidade Federal do Oeste da Bahia - UFOB - BA

Mestre em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a Inovação (PROFNIT – UFOB). Graduada em Ciências Contábeis (UNEB). E-mail: erika.mertens@ufob.edu.br.

Flavio Santos Lopes, Universidade Federal do Oeste da Bahia - UFOB - BA

Doutor em Genética e Melhoramento (UFV). Mestre em Produção Vegetal (UFES). Graduado em Agronomia (UFES). E-mail: 1lopes.fs@gmail.com.

Claudia Prudencio, Universidade Federal do Oeste da Bahia- UFOB - BA

Doutora e Mestre em Microbiologia Agrícola pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Docente da Universidade Federal do Oeste da Bahia. (UFOB). E-mail: cv.prudencio@gmail.com.

References

BRASIL. Lei nº 9.279, de 14 de maio de 1996. Regulamenta direitos e obrigações relativos à propriedade industrial. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Poder Executivo: Brasília, DF, 15 mai. 1996. Seção 1, p. 8353. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9279.htm>. Acesso em 19 de jan. de 2021.

BRASIL. Lei nº 9.610, de 19 de fevereiro de 1998. Altera, atualiza e consolida a legislação dobre direitos autorais e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Poder Executivo: Brasília, DF, 20 de fev. 1998. Seção 1, p. 3. Disponível em: <https://www2.senado.leg.br/bdsf/handle/id/243240>. Acesso em 31 de mar. de 2022.

BRASIL. RECEITA FEDERAL. Comprovante de Inscrição e de Situação Cadastral. Número de Inscrição 39.338.808/0001-19. Brasília: REDESIM, 2021. Disponível em: <http://servicos.receita.fazenda.gov.br/Servicos/cnpjreva/Cnpjreva_Comprovante.asp>. Acesso em 22 de abr. de 2021.

BUENO, Wilson da Costa. Comunicação empresarial e gestão de marcas. São Paulo: Editora Manole, 2018. Disponível em: <https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788520455708/>. Acesso em 31 de mar. de 2022.

DUARTE, M. F.; BRAGA, C. P. Propriedade intelectual. Porto Alegre: SAGAH, 2018. 94 p. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788595023239/. Acesso em: 30 mar. 2022.

GONZÁLEZ, Sarita. Marcas coletivas valorizam produtos, serviços e estimulam a competitividade. Política Industrial. São Paulo. 2019. Disponível em: <https://noticias.portaldaindustria.com.br/noticias/politica-industrial/marcas-coletivas-valorizam-produtos-servicos-e-estimulam-a-competitividade/>. Acesso em 04 dez. 2020.

INPI - INSTITUTO NACIONAL DA PROPRIEDADE INDUSTRIAL. Estatísticas Preliminares. Rio de Janeiro: Boletim Mensal de Propriedade Industrial, 2020. v.5, n.11 p. 1-20. Disponível em: <https://www.gov.br/inpi/pt-br/acesso-a-informacao/pasta-x/boletim-mensal/arquivos/documentos/boletim-mensal-de-propriedade-industrial_18-11-2020.pdf>. Acesso em 15 de jan. 2021.

INPI - INSTITUTO NACIONAL DA PROPRIEDADE INDUSTRIAL. Manual de Marcas. 2021. Disponível em: <http://manualdemarcas.inpi.gov.br/>. Acesso em 07 de jan. de 2021.

ISA - INSTITUTO SOCIAMBIENTAL. Kiriri. 2018. Disponível em: <https://pib.socioambiental.org/pt/Povo:Kiriri>. Acesso em 18 de jan. de 2021.

MELO, B.; MICHEL, M. O.; ANDRETTI, R. D.; BRAGA, S. T. Gestão de marcas. Porto Alegre: SAGAH, 2018. 223 p. Disponível em: <https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788595028388/>. Acesso em: 31 mar. 2022.

NOVOESTE. Kiriris comemoram o Dia do Índio em Barreiras. 2012. Barreiras/BA. Disponível em: <https://www.novoeste.com/index.php?page=destaque&op=readNews&id=1751>. Acesso em 20 de dez. de 2020.

SHERMAN, B.; BENTLY, L. The making of modern intellectual property law: experience the British, 1760-1911. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. 264 p. Disponível em: . Acesso em: 30 mar. 2022.

SILVEIRA, N. Propriedade intelectual: propriedade industrial, direito de autor, software, cultivares, nome empresarial, título de estabelecimento, abuso de patentes. 6a ed. São Paulo: Editora Manole, 2018. Disponível em: <https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788520457535/>. Acesso em 30 de mar. de 2022.

TAVARES, M.C.; URDAN, A.; SHIGAKI, H.B. Transferência de significados entre consumidores, personagens e marca: Proposição de um novo modelo. Revista Brasileira de Marketing, v. 13, n. 1, p. 31-46, 2014.

WORLD INTELLECTUAL PROPERTY ORGANIZATION, WIPO. WIPO intelectual property handbook: Policy, law and use. 2 ed. Geneva: WIPO Publication, 2004. 492p. Disponível em: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_489.pdf. Acesso em 30 de mar. de 2022.