A decade of the Social Work Course at Unila: professional training, challenges and perspectives

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Filipe Silva Neri
https://orcid.org/0000-0002-0395-9423
Maria Geusina da Silva
Juliana Domingues
Leonardo Lucas da Silva de Sousa

Abstract

This article offers a comprehensive analysis of the Social Work program at the Federal University of Latin American Integration (UNILA) over the course of a decade. It examines the curriculum design, with a focus on the curriculum framework, internships, as well as research and extension projects, and the production of knowledge through thesis work. Additionally, data related to student enrollment and academic status are analyzed. The  curriculum framework, essential for the training of social workers, is discussed in relation to the profile of graduates and the theoretical-methodological, ethical-political, technical-operative, interventional, and investigative orientation. The internship, an intrinsic part of the education, is examined for its relevance in preparing  students for professional practice. Teaching, research, and extension projects led by course instructors reflect a  diversity of topics and areas of expertise. The production of knowledge through thesis work covers a wide range of subjects, reflecting students’ commitment to relevant issues in Latin America and the Caribbean. Data related to student enrollment reveal challenges in terms of retention and completion rates. We conclude that it is crucial to implement measures to enhance the quality of the program and support students in order to provide high-quality  higher education and to educate ethical and competent professionals. 

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How to Cite
SILVA NERI, F.; DA SILVA, M. G.; DOMINGUES, J.; DA SILVA DE SOUSA, L. L. A decade of the Social Work Course at Unila: professional training, challenges and perspectives. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 24, p. 1–21, 2024. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.24.2422521.012. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/22521. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Formação profissional e Serviço Social: trajetórias históricas e perspectivas de futuro no âmbito do ensino, pesquisa e extensão nas Instituições de Ensino Superior no Paraná.
Author Biographies

Filipe Silva Neri, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Doutorando em Serviço Social pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Mestre em Serviço Social e Política Social pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Especialista em Gestão em Saúde e Bacharel em Serviço Social pela Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA). E-mail:  filipe.neri07@gmail.com.

Maria Geusina da Silva, Universidade Federal da Integração Latino-Americana - UNILA

Doutora em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC/RS). Mestre em Serviço Social pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Bacharel em Serviço Social pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Docente do curso de graduação em Serviço Social na Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA). E-mail: maria.silva@unila.edu.br

Juliana Domingues, Universidade Federal da Integração latino-Americana -UNILA

Doutora em Política Social e Direitos Humanos pela Universidade Católica de Pelotas (UCPel). Mestre em Planejamento, Gestão e Avaliação de Políticas Públicas pela Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI) Bacharel em Serviço Social. Docente do curso de graduação em Serviço Social na Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA). E-mail: juliana.domingues@unila.edu.br.

Leonardo Lucas da Silva de Sousa, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutorando em Serviço Social pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Mestre em Saúde Pública em Região de Fronteira pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Bacharel em Serviço Social pela Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA). E-mail: withlucas@gmail.com.

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