The Social Service Course at the State University of Paraná (Unespar) - Paranavaí campus: female marks in teaching

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Leonardo Carvalho de Souza
https://orcid.org/0000-0001-9823-2106
Thaís Gaspar Mendes da Silva
https://orcid.org/0000-0002-0998-9113
Maria Inez Barboza Marques
https://orcid.org/0000-0002-2427-7739

Abstract

The text presents the historical construction of the Social Service Course at the State University of Paraná (Unespar) - Paranavaí campus, and the prevalence of women in teaching in this field. It also discusses the feminine impact on the profession since its inception and its effects on  teaching. This is research carried out through a bibliographic review, using the documentary strategy. The results highlight the need for a professional training  process that considers not only class variables, but also gender (and race/ethnicity) as fundamental, not just as accessory discussions that have no centrality in the process of formation and constitution of the professional category. 

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How to Cite
CARVALHO DE SOUZA, L.; GASPAR MENDES DA SILVA, T. .; INEZ BARBOZA MARQUES, M. . The Social Service Course at the State University of Paraná (Unespar) - Paranavaí campus: female marks in teaching. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 24, p. 1–16, 2024. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.24.2422553.008. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/22553. Acesso em: 4 dec. 2024.
Section
Formação profissional e Serviço Social: trajetórias históricas e perspectivas de futuro no âmbito do ensino, pesquisa e extensão nas Instituições de Ensino Superior no Paraná.
Author Biographies

Leonardo Carvalho de Souza, Instituto Federal do Paraná - IFPR

Doutorando em Serviço Social pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) - campus de Franca. Mestre em Sociedade e Desenvolvimento pelo Programa de Pós-graduação Interdisciplinar Sociedade e Desenvolvimento - PPGSeD/UNESPAR (2019). Bacharel em Serviço Social. Docente do curso de Serviço Social da Unespar/campus de Paranavaí/PR e no Instituto Federal do Paraná - Campus de Ivaiporã. E-mail: leonardo.souza@ies.unespar.edu.br

Thaís Gaspar Mendes da Silva, Universidade Estadual do Paraná - Unespar

Doutora em Serviço Social pela UNESP - Universidade Estadual Paulista (2020). Mestre em Serviço Social e Política Social pela UEL - Universidade Estadual de Londrina (2012). Graduada em Serviço Social pela Faculdades Integradas Antônio Eufrásio de Toledo (2004). Professora adjunta do Colegiado de Serviço Social da Unespar - Universidade Estadual do Paraná, campus de Paranavaí e Diretora de Pesquisa/PRPPG da Unespar. E-mail: thais.silva@unespar.edu.br

Maria Inez Barboza Marques, Universidade Estadual do Paraná - Unespar

Doutora em Serviço Social pela Pontifícia Universidade de São Paulo (PUC/SP) Assistente Social. Docente Adjunta no Curso de Serviço Social da Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR/Campus Paranavaí/PR. Docente colaboradora do Programa de Pós-graduação stricto sensu Interdisciplinar Sociedade e Desenvolvimento - PPSED- UNESPAR. E-mail: maria.marques@unespar.edu.br

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