The state universities of Paraná and undergraduate courses in social work: an analysis of their social trajectories and their teaching staff

Main Article Content

Luciane Francielli Zorzetti Maroneze
Sandra Lourenço de Andrade Fortuna

Abstract

The objective of this article is to provide a general overview as a basis for reading and recognizing the characteristics of Social Work careers in the state universities of Paraná. The proposal is to identify some particularities of the courses, highlighting, in the composition of the teaching staff, the title and work regime. Data collection took place in 2020 and 2021 and was carried out through documentary  research, available online on the universities websites, and field research, with a request for information obtained from
course coordinators. The results of this research indicate that understanding the particularities of Social Service careers implies an approach to the historical constitution of the universities, to which the careers are linked. It also reveals that in Paraná, especially under the current  government, the marked precariousness of labor relations has led to increasingly worrying rates, impacting academic-professional training. 

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
MARONEZE, L. F. Z.; FORTUNA, S. L. de A. . The state universities of Paraná and undergraduate courses in social work: an analysis of their social trajectories and their teaching staff. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 24, p. 1–15, 2024. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.24.2422700.016. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/22700. Acesso em: 21 nov. 2024.
Section
Formação profissional e Serviço Social: trajetórias históricas e perspectivas de futuro no âmbito do ensino, pesquisa e extensão nas Instituições de Ensino Superior no Paraná.
Author Biographies

Luciane Francielli Zorzetti Maroneze, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR

Doutora em Serviço Social pelo Programa de Pós-graduação em Serviço Social e Política Social da Universidade Estadual de Londrina- UEL. Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá-UEM. Assistente Social pela UEL. Professora do Curso de Serviço Social da Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR, Apucarana. E-mail: lucianemaroneze@gmail.com.

Sandra Lourenço de Andrade Fortuna, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Doutora em Serviço Social pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2008). Mestre em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2001). Graduada em Serviço Social - Instituição Toledo de Ensino (1994). Professora Associada da Universidade Estadual de Londrina do Curso de Departamento de Serviço Social e Programa de Pós Graduação em Serviço Social e Política social. E-mail: sanlou@uel.br. 

References

BERNARDO, K. A da S. Flexibilização contratual no setor público: condições e relações de trabalho dos professores temporários nas universidades estaduais do Paraná. 2020. 331 f. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2020.

CALDARELLI, C. E. et al. Análise de indicadores de produção científica e geração de conhecimento nas universidades estaduais paranaenses. In: RAIHER, A. P. (org.). As universidades estaduais e o desenvolvimento regional do Paraná. Ponta Grossa: Ed. UEPG, 2017. p.21-48.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDO E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Superior 2019. Brasília: INEP, 2020. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse. Acesso em 22 de setembro de 2021.

MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005.

PARANÁ. Lei nº. 362, de 14 de agosto de 2018. Altera e inclui dispositivo na Lei nº 11.713, de 7 de maio de 1997, que dispõe sobre a criação da carreira do Magistério Público do Ensino Superior do Paraná. Disponível em: http://portal.alep.pr.gov.br/modules/mod_legislativo_arquivo/mod_legislativo_arquivo.php?leiCod=79124&tipo=I. Acesso em 8 de novembro de 2021.

PINTO, M.B; RODRIGUES, S. L; FARAGE, E, J. Movimento sindical da educação superior pública e as transformações no mundo do trabalho. Temporalis, Brasília (DF), ano 23, n. 45, p. 151-168, jan./jun. 2023.

SADER, E. Prefácio. In MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005.

SINDICATO DOS PROFESSORES DO ENSINO SUPERIOR PÚBLICO ESTADUAL DE LONDRINA E REGIÃO. Relatório final do seminário sobre a Minuta de Lei Geral das Universidades. Londrina, ago., 2019.Disponível em: https://sindiproladuel.org.br/wp-content/uploads/2019/08/relatorio-final-para-divulgacao.pdf. Acesso em 6 de novembro de 2023.

TREIN, E.; RODRIGUES, J. O mal-estar na academia: produtivismo científico, o fetichismo do conhecimento - mercadoria. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 48, p. 769-819, 2010.