Social Work and its foundations: ongoing education experience at a state university in Paraná

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Lorena Ferreira Portes
https://orcid.org/0000-0003-1610-9388
Melissa Ferreira Portes
https://orcid.org/0000-0002-1422-4115
Evelyn Secco Faquin
https://orcid.org/0000-0003-3322-8741
Mabel Mascarenhas Torres
https://orcid.org/0000-0002-2644-8255

Abstract

The article presented here aims to expose the systematization of the ongoing education experience carried out in 2021 at a public university in the state of Paraná, focusing on the fundamentals of Social Work. Associated with a project emphasizing education, the goal was to facilitate the qualification of the formative process for social workers and Social Work students, contributing to the improvement of professional practice. This experience
was executed through political-pedagogical actions, in the format of an extension course, encompassing a survey of participants’ profiles, planning and distribution of content, pedagogical procedures used, and the execution and evaluation of the proposal. Regarding the results, it was identified that a qualified discussion on the fundamentals is essential for the training of social workers, enabling students and professionals to understand their importance in comprehending the place occupied by Social Work in the social division of labor, its interventionist nature, and its recognition as a field of knowledge. 

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How to Cite
PORTES, L. F.; FERREIRA PORTES, M.; SECCO FAQUIN, E.; MASCARENHAS TORRES, M. Social Work and its foundations: ongoing education experience at a state university in Paraná. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 24, p. 1–23, 2024. DOI: 10.5212/Emancipacao.v.24.2422714.014. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/22714. Acesso em: 22 jul. 2024.
Section
Formação profissional e Serviço Social: trajetórias históricas e perspectivas de futuro no âmbito do ensino, pesquisa e extensão nas Instituições de Ensino Superior no Paraná.
Author Biographies

Lorena Ferreira Portes, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Doutora em Serviço Social e Política Social pelo Programa de Pós Graduação em Serviço Social e Política Social da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Graduada em Serviço Social pela Faculdades Integradas Espírita. Professora do Departamento de Serviço Social e do Programa de Pós Graduação em Serviço Social e Política Social da UEL. E-mail: lorenafportes@gmail.com.

Melissa Ferreira Portes, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Doutora em Serviço Social e Política Social pelo Programa de Pós Graduação em Serviço Social e Política Social da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Graduada em Serviço Social e Complementação Pedagógica Em História pela Faculdades Integradas Espírita. Professora do Departamento de Serviço Social e do Programa de Pós Graduação em Serviço Social e Política Social da UEL. E-mail: melissaportes2010@gmail.com.

Evelyn Secco Faquin, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Doutora em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestrado em Serviço Social e Política Social pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduada em Serviço Social pela UEL. Professora Adjunta do Departamento de Serviço Social e do Programa de Pós-Graduação em Serviço Social e Política Social da Universidade Estadual de Londrina. E-mail: evelynseccofaquin@gmail.com.

 

Mabel Mascarenhas Torres, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Doutora e Mestre em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).Graduada em Serviço Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora associada do Departamento de Serviço Social e do Programa de Pós Graduação em Serviço Social e Política Social da UEL. E-mail: mmtorres@uel.br.

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