Communication, culture and cyberspace: Analysis on the educational role of the folkloric project Cordel Animado!

Authors

  • Severino Lucena UFRPE
  • Juliana Freire Bezerra UFSC

DOI:

https://doi.org/10.5212/RIF.v.17.i38.0009

Abstract

The present work aimed to analyze how the Cordel Animado! contributes to the education of children, from a popular northeastern media, the cordel, linked to a global media, the internet, generating a folkmidiático product. The project studied, written by Mariane Bigio and Milla Bigio from Pernambuco, has been published since 2014 through a personal blog and a YouTube channel. In them are written narratives of children's cords and educational stuff built with music, sound and theatrical interpretation. To make the research, we use as main theoretical bases the Theory of Folkcommunication, Educommunication and Popular Education. The qualitative methodology was configured in the stages of bibliographic research, as well as in the analysis and observation of the educational and communicational practices of the contents available on the internet. From this theoretical-methodological contribution, we conclude that the political-pedagogical project of Cordel Animado! is based on democratic, inclusive and popular principles, fostering children's citizenship education. Cordel; Education; Folkommunication; Culture; Citizenship.

Author Biographies

Severino Lucena, UFRPE

Docente do programa de Pós-Graduação em Extensão Rural e Desenvolvimento Local da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Doutor em Comunicação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

Juliana Freire Bezerra, UFSC

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Jornalismo da UFSC, mestra do Programa de Pós-Graduação em Extensão Rural e Desenvolvimento Local (Posmex), na linha Estratégias e Políticas de Comunicação, pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2016), especialista em Educação do Campo e Desenvolvimento Sustentável pela RENAFORM/UFRPE (2016) e graduada em Comunicação Social, habilitação Jornalismo, pela Universidade Federal da Paraíba (2013). É membro do Grupo de Pesquisa Folkcomunicação e Discursos Organizacionais da UFPB e há três anos é pesquisadora do Grupo de Pesquisa sobre o Cotidiano e o Jornalismo (Grupecj) da mesma Instituição.

Published

2019-07-12

How to Cite

LUCENA, S.; BEZERRA, J. F. Communication, culture and cyberspace: Analysis on the educational role of the folkloric project Cordel Animado!. Revista Internacional de Folkcomunicação, [S. l.], v. 17, n. 38, p. 144–162, 2019. DOI: 10.5212/RIF.v.17.i38.0009. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19169. Acesso em: 15 may. 2024.