From the sign’s economy to communication’s ecology: The imaginary as possible catalyst for a perspective’s change
DOI:
https://doi.org/10.5212/RIF.v.17.i39.0003Abstract
We propose, in this essayistic bibliographical research, to put into dialogue two different attempts to explain the world: the notion of paradigm, according to Kuhn, and the mythological functions, according to Campbell. The intention is to show that the different lenses we use to see the world make up different worlds. Thus, we seek to show two communication perspectives: the sign’s economy of Pross and the communication’s ecology of Romano. We consider, with our reflections tributary to the complexity of Morin, the role of the Imaginary (from Morin) and Communication, in the sharing - Kuhn points out as necessary characteristic for the institution of both a paradigm and a community - of a change of perspective. Communication; Imaginary; Epistemology; Complexity; Communication’s Ecology.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Os autores são responsáveis, em qualquer que seja o formato do texto, pelas opiniões expressas ou indiretas presentes em seus respectivos trabalhos, não endossáveis pelo Conselho Editorial e pelos editores da Revista, bem como pela autenticidade do trabalho. Ao publicar trabalhos na Revista Internacional de Folkcomunicação, os autores cedem automaticamente os direitos autorais à publicação para veiculação das produções acadêmicas, sem ônus para a Revista. Os autores detêm os direitos autorais do texto para o caso de publicações posteriores e concedem à Revista Internacional de Folkcomunicação o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta Revista. Por serem publicados em revista de acesso livre, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em atividades educacionais e não-comerciais, sendo permitida a publicação simultânea em repositórios institucionais.