Comunicação Organizacional, Sociedade da Informação e o Folkmarketing

Uma Integração de Aspectos Históricos e Estratégicos

Authors

  • Pedro Paulo Procópio Faculdade Pernambucana de Saúde (FPS)

DOI:

https://doi.org/10.5212/RIF.v.20.i44.0009

Abstract

The present study analyzes intersections between Organizational Communication and Folkmarketing through historical elements of the formation of a construct focused on the communicational role as a relevant factor for organizations in the image aspect. In view of this, the path taken by this field is exposed not only in Brazil, but also in the United States, a country that is one of the precursors in this practice. The evolution of Organizational Communication in the country in the final years of the Military Regime is incisively demonstrated, as well as the new consumer behavior of that time. The role played by Folkmarketing and its integration with elements of the field that involves communication in organizations is raised with emphasis, leaving evidence at the end of the work, the decisive role of Folkmarketing as an effective and affective strategy with the consumer public increasingly aware and demanding in the current scenario of the Information Society.

 

Author Biography

Pedro Paulo Procópio, Faculdade Pernambucana de Saúde (FPS)

Pós-doutor em Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), jornalista, psicanalista e docente da Faculdade Pernambucana de Saúde (FPS) nos Laboratórios de Comunicação, Inovação e Empreendedorismo, além de Competências Emocionais para o Mercado de Trabalho, Professor Adjunto da Faculdade SENAC – PE do curso de Análise e Desenvolvimento de Sistemas e também da Faculdade Damas da Instrução Cristã nos cursos de Administração e Relações Internacionais.

References

ALMEIDA, Ana Luiza de Castro. Identidade, imagem e reputação organizacional: conceitos e dimensões da práxis. In: KUNSCH, Margarida M. Krohling (Org.). Comunicação organizacional: histórico, fundamentos e processos. Vol. 2. São Paulo: Saraiva, 2009.

CANCLINI, Néstor. Consumidores e Cidadãos. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1995.

CARRIL, Carmem. Qual a Importância da Marca na Sociedade Contemporânea? São Paulo: Paulus, 2006.

CASTELLS, Manuel. A Galáxia da Internet: Reflexões Sobre Internet, Negócios e Sociedade. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2004.

CASTELLS, Manuel. O Poder da Identidade – A Era da Informação: Economia, Sociedade e Cultura; v. 2. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

FECHINE, Yvana et al (orgs.). Semiótica nas Práticas Sociais: Comunicação, Artes, Educação. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014.

HALLIDAY, T. Discurso Organizacional: uma Abordagem Retórica. In: Kunsch, M. (Org.). Comunicação Organizacional: Linguagem, Gestão e Perspectivas. São Paulo: Saraiva, 2009. Cap. 2, vol. 2, p.31-52.

KOTLER, P; KELLER, K. Administração de Marketing: A Bíblia do Marketing. 12 ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.

KOTLER, P.; KARTAJAYA, H.;SETIAWAN, I. Marketing 3.0. As Forças que Estão Definindo o Novo Marketing Centrado no Ser Humano. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

KOTLER, P.; KARTAJAYA, H.;SETIAWAN, I. Marketing 4.0. Do Tradicional ao Digital. Rio de Janeiro: Sextante, 2017.

KOTLER, P.; KARTAJAYA, H.;SETIAWAN, I. Marketing 5.0: Tecnologia Para a Humanidade. Rio de Janeiro: Sextante, 2021.

KUNSCH, M. K. (org.). Comunicação organizacional: linguagem, gestão e perspectivas. V 2. São Paulo: Editora Saraiva, 2009.

KUNSCH, M. K. Comunicação organizacional estratégica. Aportes conceituais e aplicados. São Paulo: Summus, 2016.

LEMOS, A. Cibercultura, tecnologia e vida social na cultura contemporânea. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2007.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

LUCENA, Severino. Anuário Unesco/Metodista de Comunicação Regional, Ano 15 n.15, p. 79-94 jan/dez. 2011.

MARTINS, José Roberto. Branding. Um Manual para Você Criar, Gerenciar e Avaliar Marcas. São Paulo: Negócio Editora, 2000.

NASSAR, Paulo; FIGUEIREDO, Rubens. O que é Comunicação Empresarial. São Paulo: Brasiliense, 2006.

NEGROPONTE, Nicholas. A Vida Digital. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 1995.

PENDERGAST, Mark. Por Deus, Pela Pátria, Pela Coca-Cola. São Paulo: Ediouro, 1993.

PROCÓPIO, Pedro Paulo; PATRIOTA, Karla Regina Macena. Estratégias de Folkmarketing no São João de Caruaru e a identidade cultural local: uma análise do branding de corporações globais na contemporaneidade. Razón y Palabra, Quito-Ecuador, v. 20, n.4, p. 303-328, out./dez.2016.

SAMPAIO, Rafael. Propaganda de A a Z. São Paulo: Saraiva, 2013.

SANTOS, Pedro Paulo Procópio de Oliveira. O reforço na construção da identidade cultural do povo baiano através da campanha publicitária - para a tv – promovida pelo Governo do Estado em 2002. 2003. Trabalho de conclusão de curso (Especialização) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife.

SANTOS, Pedro Paulo Procópio de Oliveira. Caruaru: A Construção da Marca Midiática da Capital do Forró. 2007. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2007.

SOLOMON, M. R. O comportamento do consumidor: comprando, possuindo e sendo. 11 ed. Porto Alegre: Bookman, 2016.

TOFLER, Alvin. La Creación de Uma Nueva Civilazación: La Política de La Tercera Ola. Barcelona: Plaza & Janés, 1996.

TORQUATO, G. Tratado de Comunicação Organizacional e Política. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.

TORQUATO, Gaudêncio. Da gênese do jornalismo empresarial e das relações públicas à comunicação organizacional no Brasil. In: KUNSCH, Margarida M. Krohling (Org.). Comunicação organizacional: histórico, fundamentos e processos. Vol. 1. São Paulo: Saraiva, 2009. p. 07-28.

VIEIRA, Stalimir. Raciocínio Criativo na Publicidade. São Paulo: Edições Loyola, 2015.

YANAZE, Mitsuru; FREIRE, Otávio; SENISE, Diego. Retorno de Investimentos em Comunicação: Avaliação e Mensuração. São Caetano do Sul, SP: Difusão Editora, 2010.

Published

2022-07-23

How to Cite

PROCÓPIO, P. P. Comunicação Organizacional, Sociedade da Informação e o Folkmarketing: Uma Integração de Aspectos Históricos e Estratégicos . Revista Internacional de Folkcomunicação, [S. l.], v. 20, n. 44, p. 159–172, 2022. DOI: 10.5212/RIF.v.20.i44.0009. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/20575. Acesso em: 24 aug. 2024.