Regional TV’s influence in the Geomediatic’s territory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/RIF.v.20.i45.0005

Keywords:

Folkcomunicação, Journalism, Television, TV TEM

Abstract

The Geomediatic’s territory construction is the result of a process configured by the media intervention. This paper shows the case of Sorocaba and Jundiai cities, in the interior of São Paulo, which do not present a geographical relationship, in the sense of space, but which were constituted as a region from the determination of the coverage área of a regional TV station. This media appropriation displeases the audiences of both cities who assess the loss of meaning of the place judging that the boradcaster priveleges one city over another. To try to alleviate this difference pointed out, we present four journalistic typologies to the production of contente as an attempt by the viewers to feel more represented and to alleviate these diferences that they point out.

References

AMPHILO, Maria Isabel. Folkcomunicação: por uma Teoria da Comunicação Cultural. Anuário Unesco Metodista de Comunicação Regional. São Paulo, Ano 15, n. 15, p. 193-212, jan/dez 2011.

AUGÉ, Marc. Não-lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Campinas: Papirus, 1994.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

BELTRÃO, Luiz. Iniciação à Filosofia do Jornalismo. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1992.

BELTRÃO, Luiz. Folkcomunicação: teoria e metodologia. São Bernardo do Campo: Editora UMESP, 2004.

BUCCI, Eugênio. Videologias: ensaios sobre televisão. São Pau- lo: Boitempo, 2004.

CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 2006.

DIAS, Maurício Sérgio. 100 anos de propaganda: a propaganda em Sorocaba no século 20. Sorocaba: Paratodos, 2002.

FAHLE, Oliver. Estética da televisão. Passos rumo a uma teoria da imagem da televisão. In: GUIMARÃES, C., LEAL, B.S., MENDONÇA, C. C. (orgs.) Comunicação e experiência estética. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006. p. 190-208.

GOBBI, Maria Cristina. Folkcomunicação: uma década de contribuição da Cátedra Unesco/Metodista de Comunicação. In: Anuário Unesco/Metodista de Comunicação Regional. São Paulo, Ano 11, n. 11, p. 53-66, jan/dez 2007.

GOBBI, Maria Cristina. Um Brasil de múltiplas culturas: a Folkcomunicação no século XXI. Razón y Palabra. México, Ano 13, n. 60, 2008.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

KUPER, Adam. Cultura: a visão dos antropólogos. Bauru: EDUSC, 2002.

LEMOS, André. Ciberespaço e tecnologias móveis. Processos de Territorialização e Desterritorialização na Cibercultura. In: COMPÓS, 15., 2006, Bauru. Tecnologias Informacionais de Comunicação e Sociedade. Bauru, SP: Unesp, 2006. p. 1-17.

MARÇOLLA, Rosângela. A mídia no contexto do desenvolvi- mento regional: a TV TEM. UNIMAR: Marília, 2007.

MARTINO, Luís Mauro Sá. Comunicação: troca cultural. São Paulo: Paulus, 2005

MATTELART, Armand; MATTELART, Michèle. História das teorias da comunicação. São Paulo: Loyola, 1999.

PERUZZO, Cicilia M. Krohling. Mídia local e suas interfaces com a mídia comunitária no Brasil. Anuário Internacional de Comunicação Lusófona. São Paulo, 2006.p. 141-169.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2006.

SODRÉ, Muniz. Reinventando a cultura: a comunicação e seus produtos. Petrópolis: Vozes, 1996.

SOUSA, Mauro Wilton de (org.). Recepção mediática e espaço público/novos olhares. São Paulo: Paulinas, 2006.

THOMPSON, John B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópo- lis, RJ: Vozes, 1995.

Published

2022-12-23

How to Cite

GABRIOTI, R. Regional TV’s influence in the Geomediatic’s territory . Revista Internacional de Folkcomunicação, [S. l.], v. 20, n. 45, p. 89–106, 2022. DOI: 10.5212/RIF.v.20.i45.0005. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/21083. Acesso em: 21 nov. 2024.