Folkmedia strategies for the propagation of black cultural identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/RIF.v.21.i46.0004

Keywords:

Popular communication;, Mass Media;, Cultural identity;, Black culture.

Abstract

Various works seek to present how the cultural industry appropriates popular culture to transform its contents into merchandise. This work aims to reflect on inverse situations, that is, how folkmedia agents appropriate the mass media to propagate black culture. To do so, it talks about black composers and singers, related to the hip hop movement, who sought different strategies for the insertion of black cultural identity in Brazilian and American media products. As a methodology, it uses bibliographical research and analytical description to examine media products that were selected based on their different strategies for insertion in the cultural industry. Thus, the article presents the forms that were found by popular artists Beyoncé, Emicida and MV Bill to propagate black cultural identity in the mass media. It should be noted that cultural identity corresponds to Cultural Studies. Identities emerge as strategic and positional concepts to resist and confront hegemonic discourses.

Author Biography

Thífani Postali, Universidade Estadual de Campinas

Doutoranda em Multimeios pela Unicamp, Mestre em Comunicação e Cultura pela Uniso. Autora de "Blues e Hip Hop: uma perspectiva folkcomunicacional" - 2011.

References

ALBUQUERQUE, Cíntia Gonçalves. A representação do negro no telejornalismo brasileiro. 2016. 63 f. Trabalho de Conclusão de Curso. Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: https://pantheon.ufrj.br/handle/11422/6492. Acesso em 26 abr. 2023.

ARCE, Valenzuela. O funk Carioca. In. HERSCHMANN, Micael. (Org). Abalando os anos 90: Funk e hip hop: globalização, violência e estilo cultural. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

BELTRÃO, Luiz. Folkcomunicação: a comunicação dos marginalizados. São Paulo: Cortez Editora, 1980.

CARVALHO, Noel dos Santos. O negro no cinema brasileiro: o período silencioso. Plural, Sociologia. USP, S. Paulo, v. 10, p. 155-179, jan./jun. 2003.

DE FARIA, Maria Cristina Brandão; FERNANDES, Danubia de Andrade (2007). Representação da identidade negra na telenovela brasileira. E-Compós, 9. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/178. Acesso em 26 abr. 2023.

HALL, Stuart. Quem precisa da identidade?. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

KELLNER, Douglas. A cultura da mídia: estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno, Bauru: EDUSC, 2001.

LUYTEN, Joseph M. Folkmídia, nova acepção da palavra. In: Anais [...] XXV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação (INTERCOM), Salvador, 2002.

MARQUES DE MELO, José. Mídia e Cultura popular: história, taxionomia e metodologia da folkcomunicação. São Paulo: Paulus, 2008.

MORIN, Edgar. Cultura de Massas no Século XX. Volume 1: Neurose. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

PERUZZO, Cicilia Krohling. Comunicação e culturas populares. Anais [...] INTERCOM, São Paulo, 1995.

POSTALI, Thífani. Blues e hip hop: uma perspectiva folkcomunicacional. Jundiaí, SP: Uniso/Paco Editorial, 2011.

SKIDMORE, Thomas E. Preto no Branco: raça e nacionalidade no pensamento brasileiro. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.

SUPER Bowl tem avalanche de recordes em 2017. Folha de S. Paulo. São Paulo, 6 fev. 2017. Disponível em: ://www1.folha.uol.com.br/esporte/2017/02/1856371-super-bowl-tem-avalanche-de-recordes-em-2017-veja-os-principais.shtml. Acesso em: 25 mar. 2018.

TRIGUEIRO, Osvaldo Meira. Folkcomunicação & ativismo midiático. Paraíba: Editora Universitária da UFPB, 2008.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

Published

2023-06-30

How to Cite

POSTALI, T. Folkmedia strategies for the propagation of black cultural identity. Revista Internacional de Folkcomunicação, [S. l.], v. 21, n. 46, p. 76–91, 2023. DOI: 10.5212/RIF.v.21.i46.0004. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/21816. Acesso em: 14 may. 2024.