“My biggest dream is to try to sing better than I've ever sung, and sing until the hour of death”:
Interview with the Prince of Popular Poets, Pedro Bandeira [In Memoriam]
DOI:
https://doi.org/10.5212/RIF.v.21.i46.0012Abstract
Pedro Bandeira de Caldas, or just Pedro Bandeira, was — and still is — one of the repentists singers in Brazilian history. Symbol of the art of the sudden, his name remains, even after his death, relevant and current in the music scene of popular culture, both for his outstanding performances and for the understanding of one of the most significant poetic-musical arts in the country. The interview trans(des)cribbed here took place in three moments, and was part of a project to map singers, linked to the Federal University of Cariri, called De Repente em Ação. The first part of the interview took place on October 31, 2016, at radio Verde Vale, in Juazeiro do Norte, Ceará, where he hosted a daily program about singing (78 years old at the time). The second on April 12, 2018, also on radio Verde Vale, he, at the time, was 80 years old. The third and last record of the report occurred on August 30, 2018, at his residence, in the same municipality (81 years old). We hope that the topics addressed in this interview can bring some conceptions about singing in Brazil based on the report of one of its greatest exponents.
References
BARBOSA, Franco. O poeta Pedro Bandeira mostra Juazeiro ao mundo. HB Gráfica, Juazeiro do Norte - CE, 2012.
PEREIRA, Amalle Catarina Ribeiro. Vida de gado: vaqueiros entre a lida e a palavra em Serrita (PE). Tese de Doutorado. Universidade de Brasília, Brasília - DF, 2021.
RODRIGUES, Rodolfo. A música na cantoria: processos de transmissão musical na prática do cantador repentista. Dissertação (Mestrado em Música). João Pessoa - PB, 145 p, 2022.
SECULT. Mapa Cultura do Ceará. Poeta Pedro Bandeira. 2018. Disponível em: https://mapacultural.secult.ce.gov.br/agente/41135/. Acesso em: 06 de fevereiro de 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Os autores são responsáveis, em qualquer que seja o formato do texto, pelas opiniões expressas ou indiretas presentes em seus respectivos trabalhos, não endossáveis pelo Conselho Editorial e pelos editores da Revista, bem como pela autenticidade do trabalho. Ao publicar trabalhos na Revista Internacional de Folkcomunicação, os autores cedem automaticamente os direitos autorais à publicação para veiculação das produções acadêmicas, sem ônus para a Revista. Os autores detêm os direitos autorais do texto para o caso de publicações posteriores e concedem à Revista Internacional de Folkcomunicação o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta Revista. Por serem publicados em revista de acesso livre, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em atividades educacionais e não-comerciais, sendo permitida a publicação simultânea em repositórios institucionais.