O uso das plantas medicinais como prática transformadora no processo ensino-aprendizagem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/RIF.v.22.i48.0007

Keywords:

Plantas medicinais, Prática transformadora, Saúde

Abstract

This work presents research that aimed to raise awareness among rural students about the importance of medicinal plants in their backyards. The investigative focus was directed towards knowledge and understanding of representations about the use of medicinal plants by the rural population of the Municipality of Igarapé-Miri, in the State of Pará. The methodological procedure adopted consisted of a case study carried out in a Rural State School in the municipality of Igarapé-Miri, with high school students from the EJA-CAMPO das Águas e das Florestas Program. Using a qualitative approach, the research sought to explore students' perception and engagement with medicinal plants in their local context. The results revealed that the students demonstrated great willingness and enthusiasm in relation to the proposed activity, demonstrating genuine interest in the knowledge of medicinal plants. This experience provided a unique opportunity for students to develop their potential while exploring the benefits and uses of medicinal plants in their everyday environment.

Author Biographies

Sônia Maria Corrêa do Amaral, Universidade da Amazônia (UNAMA)

Doutorando do Programa de Pós-graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura (PPGCLC) da Universidade da Amazônia (UNAMA). Mestra em Ensino de Língua Portuguesa e suas Respectivas Literaturas pela Universidade do Estado do Pará  (UEPA).

Douglas Junio Fernandes Assumpção, Universidade da Amazônia

Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura e do Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade da Amazônia (UNAMA). Doutor em Comunicação e Linguagens pela Universidade Tuiuti do Paraná (UTP).

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Published

2024-07-05

How to Cite

AMARAL, S. M. C. do; ASSUMPÇÃO, D. J. F. O uso das plantas medicinais como prática transformadora no processo ensino-aprendizagem. Revista Internacional de Folkcomunicação, [S. l.], v. 22, n. 48, p. 134–150, 2024. DOI: 10.5212/RIF.v.22.i48.0007. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/23298. Acesso em: 22 jul. 2024.