Folkmarketing and semiotics

an analysis of the use of signs from the LGBTI universe in marketing actions

Authors

  • Thiago Garcia Martins UNIPAR

DOI:

https://doi.org/10.5212/RIF.v.20.i44.0002

Abstract

Much is discussed about the real concept of cultural marketing, that is, can any marketing action that touches the culture of a group or society be considered cultural marketing? In any case, it is customary in marketing to use culture as a criterion for understanding a particular market. To reflect on this, I exemplify how the use of LGBTI culture signs are used in different contexts by brands such as Santander and Avon. For the latter, I use Peircean semiotics to analyze the commercial #Eaitápronta? in which it presents elements that deal with diversity and the LGBTI movement to create a meaning for its brand, a repositioning of it. Thus, it was possible to analyze actions of brands that use cultural signs in their folkmarketing actions to generate intangible meanings for their products through brands.

References

AVONBR. Color Trend apresenta: #EAíTaPronta? | AVON. 2017 Disponível em: https://www.youtube.com/watch?time_continue=79&v=YDoZhwECjJ4.

BARTHES, Roland. Retórica da imagem. In: BARTHES, Roland. O óbvio e o obscuro. Lisboa: Edições 70, 1984.

BEZERRA, Beatriz Braga. O Product Placement no cinema brasileiro. 2014. 145 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de pós-graduação em Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2014. Disponível em: http://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/13092.

CROMA MARKETING SOLUTIONS (São Paulo). Oldiversity: impactos da longevidade e diversidade para marcas e negócios. 2017. Disponível em: https://cromasolutions.com.br/oldiversity.

FORT, Mônica Cristine; SKURA, Ivania; BRISOLARA, Cristina. CONVENÇÕES CORPORAIS E O MEDO DE ENVELHECER: ideais de juventude e beleza midiáticos versus aceitação pessoal e social da imagem real. Revista Observatório, [S.L.], v. 3, n. 1, p. 183, 30 mar. 2017. Universidade Federal do Tocantins. DOI: http://dx.doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p183.

KOTLER, Philip.; KELLER, Kevin L. Administração de marketing. 12. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.

LUCENA FILHO, Severino. Folkcomunicação no Contexto da Comunicação. Anuário Unesco/Metodista de Comunicação Regional, [S.L.], v. 15, n. 15, p. 79-94, 31 dez. 2011. Instituto Metodista de Ensino Superior. DOI: http://dx.doi.org/10.15603/2176-0934/aum.v15n15p79-94. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/AUM/article/viewFile/4732/4018.

LUCENA FILHO, Severino. FOLKMARKETING: Uma Estratégia Comunicacional Construtora de Discurso. Revista Internacional de Folkcomunicação, v. 6, n. 12, 25 dez. 2008. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/18727.

MCCARTHY, Jerome; PERREAULT JR., Willian. D. Marketing essencial. São Paulo: Atlas, 1997.

MSN. #EAiTaPronta: os rostos da nova campanha Color Trend da Avon. 2017. Disponível em https://www.msn.com/pt-br/estilo-de-vida/beleza-sem-filtro/supernumbereaitapronta-os-rostos-da-nova-campanha-color-trend-da-avon/ss-BBCGOOD#image=5.

PEIRCE, Charles Sanders. The Collected Papers of C. S. Peirce. Vol. I-VIII, HARTSHORNE, Charles, WEISS, Paul, e BURKS, Arthur (Eds.). Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1931-58. [A obra de Peirce é citada da maneira habitual: x.xxx, sendo o volume seguido pelo parágrafo correspondente].

PENKALA, Ana Paula. A mulher é o novo preto: pensando identidades a partir das representações arquetípicas de gênero na série Orange is the new black. Anais [...]. IV SIGAM – Simpósio Internacional Gênero, Arte e Memória, novembro de 2014.

PEREZ, Clotilde. Signos da marca: expressividade e sensorialidade. São Paulo: Cengage Learning, 2016.

RECH, Alessandra Paula; SCHUTZ, Danielle. Episódio Queermuseu: Reflexos do despreparo social em torno da arte. Palíndromo, Florianópolis, v. 9, n. 19, p. 13-30, 2017. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/11051.

REIS, Ana Carla Fonseca. Marketing cultural e financiamento da cultura: teoria e prática em um estudo internacional comparado. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2003.

ROGENSKI, Renato. Campanha da Avon causa impacto negativo na web. Disponível em: https://exame.com/marketing/avon-comenta-filme-quilinhos-que-gerou-criticas-na-web.

SANTAELLA, Lucia. O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1983.

SANTANDER. Cultura. 2022. Disponível em: https://www.santander.com.br/institucional-santander/cultura.

SEMPRINI, Andrea. A marca pós-moderna: poder e fragilidade da marca na sociedade contemporânea. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2010.

SILVA, Mariah Christine Rafael Guedes da. AVON: reposicionamento de mercado, marketing de valores e campanhas publicitárias de empoderamento feminino no brasil. In: Congresso de Ciências da Comunicação na região Sudeste, 22., 2017, Volta Redonda. Anais [...]. Volta Redonda: Intercom, 2017. p. 1-15. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/sudeste2017/resumos/R58-1390-1.pdf.

SILVA, Marcia Regina Carvalho da. De olhos e ouvidos bem abertos: uma classificação dos sons do cinema. In: XXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 28., 2005, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Intercom, 2005. p. 1-14.

SOUSA, João Eudes Portela de. (FOLK)comunicação, cultura e identidade: práticas alimentares do consumo de tanajura enquanto dimensões comunicativas em Tianguá (CE). 2021. 193 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Linguagens) - Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2021.

SPERB. Paula. Veja imagens da exposição cancelada pelo Santander, no RS. 2017. Disponível em em: https://veja.abril.com.br/coluna/rio-grande-do-sul/veja-imagens-da-exposicao-cancelada-pelo-santander-no-rs/.

YANAZE, Mitsuru Higuchi; AUGUSTO, E. Gestão estratégica da cultura: a emergência da comunicação por ação cultural, Revista Organicom, São Paulo: v. 7, n. 13, 2010.

WILLIAMS, Raymond. Cultura e sociedade. São Paulo: Editora Nacional, 1969.

Published

2022-07-23

How to Cite

GARCIA MARTINS, T. Folkmarketing and semiotics: an analysis of the use of signs from the LGBTI universe in marketing actions . Revista Internacional de Folkcomunicação, [S. l.], v. 20, n. 44, p. 30–49, 2022. DOI: 10.5212/RIF.v.20.i44.0002. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/20505. Acesso em: 24 aug. 2024.