Journalism and 5G
speculations from the philosophy of the field
DOI:
https://doi.org/10.5212/RevistaPautaGeral.v.11.23351Keywords:
Crise do jornalismo, Semiose da notícia, Mediação qualificadaAbstract
The article has an essayistic perspective and design the implications of 5G on the philosophical status of journalism in the context of a crisis caused by the digital environment. It is based on previous research, which brought together people who work in the area at the time of the arrival of new internet technology, as well as on experiences undertaken by the communications market. The hypothesis now encouraged is that it favors the exercise of characteristics of cyberjournalism with the potential to reestablish the communication contract with the public in the semiosis of news (with reference to Peirce's General Theory of Signs): interactivity, ubiquity and personalization.
References
BELTRÃO, L. Iniciação à filosofia do jornalismo. Rio de Janeiro: Agir, 1960.
BARBOSA, S. O. Jornalismo Digital em Base de Dados (JDBD) - Um paradigma para produtos jornalísticos digitais dinâmicos. Tese (Doutorado) - Faculdade de Comunicação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2007.
CÁDIMA, F. Novas Convergências Digitais: Mídia, Humanidades e Artes. Revista Novos Olhares, v. 4, n. 1, 2015.
CANAVILHAS, J. Webjornalismo: 7 caraterísticas que marcam a diferença. Covilhã, Portugal: LabCom, 2014.
CHARAUDEAU, P. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2006.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. São Paulo: Editora 34, 2011.
FEENBERG, A. Transforming technology: a critical theory revisited. 2. ed. New York: Oxford, 2002.
GIDDENS, A. As consequências da modernidade. São Paulo: Editora Unesp, 1991.
GONÇALVES, G. M. Os impactos da internet 5G na rotina produtiva do telejornalismo gaúcho. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação), Escola Superior de Propaganda e Marketing, Porto Alegre, 2022.
HENN, R. C. Pauta e notícia. Canoas: Ulbra, 1996.
HENN, R. C. El ciberacontecimiento: producción y semiosis. Barcelona: UOC, 2014. v. 1.
KASTRUP, V. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. Psicol. Soc., v. 19, n. 1, Porto Alegre, jan./abr. 2007.
LIMA, L. S. A experiência do usuário com conteúdos de jornalismo audiovisual em 360° e a centralidade da sensação de presença. Tese (Doutorado), Programa de Pós-graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas, Faculdade de Comunicação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2022.
LISBOA, S.; BENETTI, M. Credibilidade no jornalismo: uma nova abordagem. Estudos de Jornalismo e Mídia, v. 14, p. 51-62, 2017.
MICK, J.; KIKUTI, A. Mundo do trabalho de jornalistas no Brasil. Plural, São Paulo, v. 27, p. 210-239, 2020.
MIELNICZUK, L. Jornalismo na web: Uma contribuição para o estudo do formato da notícia na escrita hipertextual. Tese (Doutorado), Faculdade de Comunicação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2003.
MIGUEL, L. F. O jornalismo no novo ambiente comunicacional: uma reavaliação da noção do jornalismo como sistema perito. Tempo Social, v. 34, p. 195-216, 2022.
OLEGÁRIO, L. S. MAIS inovação, MAIS comunicação: Entenda por que esta tecnologia de telefonia é tão aguardada por especialistas, e como pode impactar na sociedade. Coletiva TNDNCS - Inovação + Comunicação, 2020. Disponível em: https://encurtador.com.br/BDX38. Acesso em: 2 mai. 2024.
OLIVEIRA, F. M. de. La semiosis de la noticia: Movimientos sociales en red y crisis del periodismo. Barcelona: UOC, 2018.
OLIVEIRA, F. M. de; OSÓRIO, M. C.; HENN, R. C. Agir cartográfico. ALCEU (Online), v. 22, p. 44-65, 2022.
OLIVEIRA, F. M. de; PASTL, C. M. L. Crise do jornalismo, transparência e fixação da crença: reflexões a partir do Projeto Credibilidade. In: Anais do 32° Encontro Anual da Compós, v. 32, São Paulo, 2023.
PEIRCE, C. S. The Collected Papers of Charles Sanders Peirce. Past Masters, CD-ROM. EUA: InteLex Corporation, 2002.
PEREIRA, F. H.; ADGHIRINI, Z. L. O jornalismo em tempo de mudanças estruturais. Disponível em: http://icts.unb.br/jspui/handle/10482/12443. Acesso em: 9 abr. 2024.
RIBEIRO, J. C.; CHAMUSCA, M.; CARVALHA, M. As tecnologias contemporâneas de comunicação e as mudanças na “produção” e no “consumo” de informações. UNIrevista, v. 1, n. 3, São Leopoldo, RS, jul. 2006.
ROCHA, G. G.; PASE, A. F. Exploration Journalism: proposal from experiences in virtual and augmented realities. Brazilian Journalism Research, v. 20, n. 1, e1551, 2024. Disponível em: https://acesse.dev/TBz5v. Acesso em: 2 mai. 2024.
RODRIGUEZ, J. et al. Fundamentals of 5G Mobile Networks. New York: Wiley, 2015.
ROLNIK, S. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2014.
SANTAELLA, L. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007.
SANTAELLA, L. A Teoria Geral dos Signos: como as linguagens significam as coisas. São Paulo: Cengage Learning, 2008.
TRILLING, D.; TOLOCHKO, P.; BURSCHER, B. From newsworthiness to shareworthiness. Journalism & Mass Communication Quarterly, v. 94, n. 1, p. 1-23, 2016.