Theoretical and methodological challenges for teaching education policies in the historical materialist perspective

Authors

  • Marcela Alejandra Pronko Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio

Abstract

Abstract: This paper contains some reflections that resulted from a long experience in curriculum components related to educational policies in undergraduate and graduate programs in Argentina and Brazil. These reflections are a first systematization, without any claim to completeness, of the main problems identified in the end-of-course works prepared by students from three curriculum components, distinguishing general problems, resulting from deficiencies of these students’ previous education, from specific issues related to difficulties in understanding the conceptual basis of the historical materialism and the theoretical-methodological conception that guides the organization of these courses. After a brief presentation of these bases, this text highlights and discusses four very common problematic conceptions in these final works: a history with no subject, which renews the myth of progress; a world that is driven almost exclusively by ideas, transformed into pure political will; a State that assuming the central role in the social scene is understood as a subject; an education as an isolated sphere of reality. Finally, the brief closing remarks point out paths to deepen the proposed reflection.

 

Keywords: Education policies. Theoretical and methodological conceptions. Historical materialism. State. Education.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Castillo, J. E. (2007). “La genealogia del Estado en Marx”. In: Thwaites Rey, M. (Comp.). Estado y marxismo. Un siglo y medio de debates, Buenos Aires, Prometeo Libros.

Coutinho, C. N. (2008). “A dualidade de poderes: Estado e revolução no pensamento marxista”. In: Coutinho, C. N. Marxismo e política: a dualidade de poderes e outros ensaios, São Paulo, Cortez.

Eagleton, T. (2012). Marx estava certo, Rio de Janeiro, Nova Fronteira.

Fontes, V. (2006). “Sociedade civil no Brasil Contemporâneo: lutas sociais e luta teórica na década de 1980”. In: Lima, J. C. F. e Neves, L. M. W. (Orgs.) Fundamentos da educação escolar do Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro, Ed. Fiocruz/EPSJV.

Gramsci, A. (2001). Cadernos do cárcere. Os intelectuais. O princípio educativo. Jornalismo. Volume 2, Rio de Janeiro, Civilização Brasileira.

Harvey, D. (2008). O neoliberalismo: história e implicações. São Paulo: Loyola.

Lowy, M. (2005). Walter Benjamin: aviso de incêndio. Uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. São Paulo, Boitempo Editorial.

Marx, K e Engels, F. (2007). A ideologia alemã. São Paulo. Boitempo Editorial.

Neves, L. M. W. (Org.) (2005). A nova pedagogia da hegemonia. Estratégias do capital para educar o consenso. São Paulo, Xamã.

Neves, L. M. W.; Pronko, M. (2008). O Mercado do conhecimento e o conhecimento para o Mercado: da formação para o trabalho complexo no Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro, EPSJV.

Neves, L. M. W.; Pronko, M. (2010). “A atualidade das ideias de Nicos Poulantzas no entendimento das Políticas Sociais no Século XXI”. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, v.1, n.2, pp. 97-111.

Poulantzas, N. (2000). O Estado, o poder, o socialismo. Rio de Janeiro: Graal.

Pronko, M. (2014). “O Banco Mundial no campo internacional da educação”. In: Pereira, J. M. M.; Pronko, M. A demolição de direitos – um exame das políticas do Banco Mundial para a educação e para a saúde (1980-2013). Rio de Janeiro, EPSJV.

Published

2017-08-14

How to Cite

PRONKO, M. A. Theoretical and methodological challenges for teaching education policies in the historical materialist perspective. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 248–264, 2017. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10461. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artículos