School Cluster policy in Portugal: elements of the sociology of organizations to study a new normative model of school organization
Abstract
Abstract: This article presents results of a doctoral thesis framed in the Portuguese educational policy of School Clusters (SC). Since 2010, the SC represents a new regulatory model of school organization that brings together multiple schools, at all levels of compulsory education and located in geographic proximity. Specifically, this research approaches this policy enactment in an SC located in Lisbon. The theoretical and methodological approach of the study is based on the contributions that Erhard Friedberg developed within the framework of the sociology of organizations. The publication is divided in two sections. First, the article introduces the SC policy and research carried out for this article. Then, the second section addresses Friedberg’s core conceptual categories. His concept of Concrete Action System allows analyzing through which actors and how the action is organized in the fictitiously named SC Margin. It is intended to show the potential that the sociology of organizations has for research in education policy, particularly in the study of complex regulatory processes of educational policies that occur in educational institutions.
Keywords: Sociology of organizations. Educational policy. School Clusters.
Metrics
References
Afonso, N. (2009). “A direção das escolas públicas em Portugal: dinámicas do contexto e lógicas de ação dos gestores escolares”. En: Barzanò, G. (Comp.). Culturas de liderança e lógicas de responsabilidade. As experiências de Inglaterra, Italia e Portugal. Vila Nova da Gaia: Fundação Manuel Leão.
Ball, J. S., Maguire, M., Braum, A., Hoskins, K. y Perryman, J. (2012). How schools do policy: policy enactmentes in secondary schools. New York: Routledge.
Barroso, J. (2003). A escola publica: regulação, desregulação, privatização. Porto: ASA.
Bocchio, M. C. (2015) “Regulação de políticas educativas e sociais num Agrupamento de Escolas: a emergência de um Gabinete de Inclusão Cidadã em contexto de crise”. Investigar em Educação. Revista da Sociedade Portuguesa de Ciências de Educação, v.1, n. 3. pp. 79-92. Disponible en: http://pages.ie.uminho.pt/inved/index.php/ie
Bocchio, M. C. (2013). O Diretor de Agrupamento de Escolas: regulado e regulador das políticas educativas. Estudo de um Sistema de Ação Concreto construido num Agrupamento de Escolas. Especialidadeem Política e Administração Escolar. Doutoramento em Educação. Universidade de Lisboa – Instituto de Educação.
Crozier, M. y Friedberg, E. (1977). L’acteur et le système. Paris: Seuil.
Dias, M. (2006). “As escolas primárias portuguesas na viragem do século: actores e processos de mudança (1986-2003)”. Administração Educacional. Revista do Forum Português da Administração Educacional, n. 6, pp. 28-36.
Dutercq, Y. (2006). “Os chefes de estabelecimentos de ensino em França: entre a racionalização modernista, os contrengimentos culturais e o desejo de justiça”. Administração Educacional. Revista do Forum Português da Administração Educacional, n.6, pp. 94-102.
Friedberg, E. (1995). O poder e a regra: dinámicas da acção organizada. Lisboa: Instituto Piaget.
Hanson, E. (1981). “Organizational control in educational system: a case study of governance in schools”. En: Bacharach, S.B. (Comp.). Organizational behavior in schools and school districts (pp. 246-276). New York: Praeger Publishers.
Lima, L. (2011). Administração Escolar: estudos. Porto: Porto Editora.
Legislación de Portugal
Resolução do Conselho de Ministros n. º 44/2010, de 14 de Junio.
Decreto-Lei n. º 85/2009, de 27 de Agosto.
Decreto-Lei n. º 75/2008, de 22 de Abril.
Despacho n. º 13313/2003, de 8 de Julho.
Decreto-Lei n. º 115-A/98, de 4 de Maio.
Decreto-Lei n. º 172/91, de 10 de Março.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.