School Cluster policy in Portugal: elements of the sociology of organizations to study a new normative model of school organization

Authors

  • Cecilia Bocchio Universidad Nacional de Córdoba-CONICET

Abstract

Abstract: This article presents results of a doctoral thesis framed in the Portuguese educational policy of School Clusters (SC). Since 2010, the SC represents a new regulatory model of school organization that brings together multiple schools, at all levels of compulsory education and located in geographic proximity. Specifically, this research approaches this policy enactment in an SC located in Lisbon. The theoretical and methodological approach of the study is based on the contributions that Erhard Friedberg developed within the framework of the sociology of organizations. The publication is divided in two sections. First, the article introduces the SC policy and research carried out for this article. Then, the second section addresses Friedberg’s core conceptual categories. His concept of Concrete Action System allows analyzing through which actors and how the action is organized in the fictitiously named SC Margin. It is intended to show the potential that the sociology of organizations has for research in education policy, particularly in the study of complex regulatory processes of educational policies that occur in educational institutions.

 

Keywords: Sociology of organizations. Educational policy. School Clusters.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Afonso, N. (2009). “A direção das escolas públicas em Portugal: dinámicas do contexto e lógicas de ação dos gestores escolares”. En: Barzanò, G. (Comp.). Culturas de liderança e lógicas de responsabilidade. As experiências de Inglaterra, Italia e Portugal. Vila Nova da Gaia: Fundação Manuel Leão.

Ball, J. S., Maguire, M., Braum, A., Hoskins, K. y Perryman, J. (2012). How schools do policy: policy enactmentes in secondary schools. New York: Routledge.

Barroso, J. (2003). A escola publica: regulação, desregulação, privatização. Porto: ASA.

Bocchio, M. C. (2015) “Regulação de políticas educativas e sociais num Agrupamento de Escolas: a emergência de um Gabinete de Inclusão Cidadã em contexto de crise”. Investigar em Educação. Revista da Sociedade Portuguesa de Ciências de Educação, v.1, n. 3. pp. 79-92. Disponible en: http://pages.ie.uminho.pt/inved/index.php/ie

Bocchio, M. C. (2013). O Diretor de Agrupamento de Escolas: regulado e regulador das políticas educativas. Estudo de um Sistema de Ação Concreto construido num Agrupamento de Escolas. Especialidadeem Política e Administração Escolar. Doutoramento em Educação. Universidade de Lisboa – Instituto de Educação.

Crozier, M. y Friedberg, E. (1977). L’acteur et le système. Paris: Seuil.

Dias, M. (2006). “As escolas primárias portuguesas na viragem do século: actores e processos de mudança (1986-2003)”. Administração Educacional. Revista do Forum Português da Administração Educacional, n. 6, pp. 28-36.

Dutercq, Y. (2006). “Os chefes de estabelecimentos de ensino em França: entre a racionalização modernista, os contrengimentos culturais e o desejo de justiça”. Administração Educacional. Revista do Forum Português da Administração Educacional, n.6, pp. 94-102.

Friedberg, E. (1995). O poder e a regra: dinámicas da acção organizada. Lisboa: Instituto Piaget.

Hanson, E. (1981). “Organizational control in educational system: a case study of governance in schools”. En: Bacharach, S.B. (Comp.). Organizational behavior in schools and school districts (pp. 246-276). New York: Praeger Publishers.

Lima, L. (2011). Administração Escolar: estudos. Porto: Porto Editora.

Legislación de Portugal

Resolução do Conselho de Ministros n. º 44/2010, de 14 de Junio.

Decreto-Lei n. º 85/2009, de 27 de Agosto.

Decreto-Lei n. º 75/2008, de 22 de Abril.

Despacho n. º 13313/2003, de 8 de Julho.

Decreto-Lei n. º 115-A/98, de 4 de Maio.

Decreto-Lei n. º 172/91, de 10 de Março.

Published

2017-08-14

How to Cite

BOCCHIO, C. School Cluster policy in Portugal: elements of the sociology of organizations to study a new normative model of school organization. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 353–378, 2017. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10465. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artículos