Education longitudinal studies in Brazil: literature review of the methodological approach and educational data use for education researches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.4.015

Abstract

Abstract: This article presents a literature review on the longitudinal approach research methodology used in education researches in Brazil. It was considered as necessary to identify studies with such methodology, since this perspective is not commonly used in education researches in Brazil. The following repositories were used: Scielo, the CAPES scientific journals Bank and the CAPES Thesis and Dissertation Bank. For the papers selection, the following descriptors were used: "longitudinal studies", "longitudinal study", "Brazil" and "education". Twenty papers, published between 2000 and 2017, were selected for an in-depth analysis with the purpose of describing these studies characteristics and possibilities presented with this research methodology. Finally, we propose using the School Census data, collected by the National Institute of Educational Studies and Researches Anísio Teixeira (INEP) to conduct researches with a longitudinal approach in education.

 

Keywords: Research Methodology. Longitudinal Approach. School Census. Research on Educational Policies.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALMEIDA, I. B. P. DE. Análise do desempenho de escolas públicas cicladas e não cicladas pertencentes ao Ensino Fundamental. 2009. 161 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas 2009.

ALVES, M. T. G. Efeito-escola e fatores associados ao progresso acadêmico dos alunos entre o início da 5ª série e o fim da 6ª série do Ensino Fundamental: um estudo longitudinal em escolas públicas no município de Belo Horizonte. 2006. 201 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte 2006.

ARAUJO, E. A. C. DE; ANDRADE, D. F. DE; BORTOLOTTI, S. L. V. Teoria da resposta ao item: aplicação do modelo. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 43, n. esp., p. 1000-1008, 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342009000500003

BARTHOLO, T. L. Segregação escolar na Rede Municipal do Rio de Janeiro: causas e consequências. 2014. 280 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.

BONAMINO, A.; OLIVEIRA, L. Estudos longitudinais e pesquisa na educação básica. Linhas Críticas, Brasília, v. 19, n. 28, p. 33-50, jan./abr. 2013.

BROOKE, N. et al. Modelagem do crescimento da aprendizagem nos anos iniciais com dados longitudinais da pesquisa GERES. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 1, p. 77-94, jan./mar. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022014000100006

BRUEL, A. L.; BARTHOLO, T. L. Desigualdade de oportunidades educacionais na rede pública municipal do Rio de Janeiro: transição entre os segmentos do ensino fundamental. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 50, p. 303-328, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782012000200004

CANGUSSU, M. A. R. Características escolares associadas ao desempenho dos estudantes na pesquisa GERES: a escola pode fazer diferença?. 2010. 257 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

CORREA, E. V. Efeito da repetência nos anos iniciais do Ensino Fundamental: um estudo longitudinal a partir do Geres. 2013. 125 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.

COSTA, S. D. A. O valor agregado em leitura como indicador de qualidade das escolas municipais de Belo Horizonte. 2011. 201 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal De Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

DAMIANI, M. F. et al. Afinal, o uso doméstico do computador está associado à diminuição da reprovação escolar? Resultados de um estudo longitudinal. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 24, n. 90, p. 59-81, jan./mar. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362016000100003

FONSECA, I. C. da. Trajetórias escolares de pretos, pardos e brancos no ensino fundamental: um estudo longitudinal com dados coletados em escolas do Norte, Nordeste e Centro-Oeste entre 1999 e 2003. 2010. 154 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010.

FRANCO, C.; BROOKE, N.; ALVES, F. Estudo longitudinal sobre qualidade e equidade no ensino fundamental brasileiro: GERES 2005. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 61, p. 625-637, out./dez. 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362008000400008

GIRALDI, L.; SIGOLO, S. Perspectiva longitudinal de pesquisa em educação no Brasil. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 11, n. 1, p. 2-22, jan./abr. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2016v11n1p2-22

GONÇALVES-SILVA, R. M. V. et al. O censo escolar como estratégia de busca de crianças e adolescentes em estudos epidemiológicos. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 28, n. 2, p. 400-404, fev. 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2012000200019

LEE, V. E. Dados longitudinais em educação: um componente essencial da abordagem de valor agregado no que se refere à avaliação de desempenho escolar. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 21, n. 47, p. 531-542, set./dez. 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.18222/eae214720102462

LUBIENSKI, S. T.; CRANE, C. C. Beyond free lunch: which family background measures matter?. Education Policy Analysis Archives, v. 18, n. 11, p. 1-43, maio 2010. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.v18n11.2010

MEC/FNDE. Curso Censo Escolar da Educação Básica: Sistema Educacenso. Brasília: Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação, 2015.

OLIVEIRA, P. R. G. de. Alfabetização matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: uma leitura dos resultados da pesquisa GERES 2005. 2014. 83 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.

PEREIRA, D. R. D. M. Fatores associados ao desempenho escolar nas disciplinas de Matemática e de Português no Ensino Fundamental: uma perspectiva longitudinal. 2006. 291 f. Tese (Doutorado em Demografia) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006.

PEREIRA, J. S. Alfabetização de crianças da Rede Municipal de Ensino do município de Lagoa Santa – MG: um estudo longitudinal. 2013. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.

RUBINSZTEJN, G.; PALACIOS, M. El efecto del tiempo en la percepción de la calidad del servicio educativo. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v. 54, p. 189-202, set./dez. 2010.

SARAIVA, A. M. A. A relação entre o projeto pedagógico e a aprendizagem dos alunos em escolas participantes do Projeto Geres em Belo Horizonte. 2009. 118 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.

SILVEIRA, A. C. Raça e desempenho escolar: uma análise comparativa do desempenho de crianças negras e brancas em escolas integrantes do projeto Geres em Salvador – BA. 2012. 191 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2012.

STEVÃO, C. B. G. D. A. Teoria da resposta ao item: um estudo inicial dos dados GERES Campinas. 2008. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual De Campinas, Campinas, 2008.

TAGGART, B. et al. O poder da pré-escola: evidências de um estudo longitudinal na Inglaterra. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41 n. 142, p. 68-99, jan./abr. 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-1574201100010000

VIEIRA, J. M. A. Características de salas de aula de escolas de maior e menor valor agregado participantes do projeto GERES polo Campinas. 2011. 199 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual De Campinas, Campinas, 2011.

VIEIRA, M. A. Como as escolas fazem a diferença? Análise da eficácia e da equidade nas escolas. 2012. 192 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2012.

Published

2019-07-16

How to Cite

GAYA, T. F. M.; BRUEL, A. L. Education longitudinal studies in Brazil: literature review of the methodological approach and educational data use for education researches. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 4, p. 1–18, 2019. DOI: 10.5212/retepe.v.4.015. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/13937. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artículos