Promotion of a new moral environment in the Chilean school system during the military civil dictatorship (1973-1990)
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.5.15310.014Abstract
In recent decades, the application of neoliberal policies in school systems has become a global trend. Its success is explained, in part, by the diffusion of a new imaginary, whose values are strongly linked to market demands. The general aim of this paper is to explore the promotion of a new moral environment during the implementation of the neoliberal reform in Chilean school system during the military civil dictatorship led by Augusto Pinochet (1973-1990). From the analysis of primary sources -such as circulars, ministerial reports, press archives, among others- evidences of the official discourse of the dictatorship, we show how new values were promoted in the field of school education. Historical analysis sustains that in Chile the construction of a new moral environment in education was articulated through three axes: the emphasis on the educational responsibility of the community, the measurement of quality, merit and personal effort. From this, we claim that in this new moral environment there were not only neoliberal elements, but also other values typical of Chilean conservative thought.
Keywords: Neoliberalism. Privatization. Education markets. Dictatorship. Chile. Historical study.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.