Collaborative work and co-teaching: an approach to educational inclusion
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.5.15321.016Abstract
The Educational Reform implies a series of systemic changes that have aimed at building an inclusive educational system that promotes comprehensive quality education. Such changes constitute challenges for institutional and pedagogical management, and must guarantee that all students can access a quality education with equivalent opportunities to learn and participate, considering their individual, economic, social and cultural characteristics. This documentary research, framed in the qualitative paradigm, seeks to show how the concept of educational inclusion has evolved and how collaborative work is the cornerstone for the deployment of inclusive pedagogical practices. In this way, teachers have had to face the challenge of enriching educational practices, in order to respond to and attend to diversity, emphasizing the collaboration and participation of different actors, understanding, for example, that the definition and implementation of a plan of curricular adaptations must be elaborated and executed in a participative and collaborative way, which demands the development of collaborative work strategies. In particular, the co-teaching practice is proposed (MINEDUC, 2009 and 2012), which implies a change in the structure and organization of teaching and learning experiences in schools, where teachers in the regular classroom and Education Special work collaboratively at all times.
Keywords: Inclusion. Diversity. Collaborative work. Co-teaching. Co-teaching.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.