The Educational Quality Assurance System of schools in Chile and its theories of action. A philosophical interrogation
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.5.17107.026Abstract
The article critically interrogates policy about Quality Assurance and Evaluation of the Chilean school system, focusing on their underlying theories of action from some arguments from Hobbes and Spinoza's political philosophy. In the first part, I describe the educational quality assurance system of the Chilean schools as an example of accountability with high consequences. Subsequently, following Hobbes' approaches, I characterize the theory of action that underlies this quality assurance system from the fear of the sanctions that can be applied to schools in case of a negative performance. On the other hand, I develop an alternative approach to this theory of action that is found in Spinoza's philosophy: there the theory of action highlights the advantage of collaborating in the construction of social life and therefore of the educational task as well. From the intersection of these analyzes, I will show how in the Chilean quality assurance system, both theories of action coexist, generating a theoretical-practical knot that stresses the confidence of the school system. However, I will argue that the role of collaboration between institutional actors of the school system should be strengthened and fear should be abandoned as a mobilizing element of educational quality.
Keywords: Accountability. Quality Assurance. Educational policies. Political Philosophy and education.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.