COVID-19 and public education in Brazil: effects and political options in a social vulnerability context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.6.18357.006

Abstract

The text has as aim at analyzing convergences and distances among guidelines produced by the UN and the World Bank, and Brazilian educational policies during the COVID-19 pandemic, especially considering social vulnerability conditions. Research methodological base is documental and organized from documents of digital repositories of international agencies and Brazilian government. Data presented allowed identifying intense international production on educational action planning in the pandemic context, what brings the social vulnerability as key element. However, in Brazilian context is possible observe a gap regarding the theme analyzed, making evident a deliberate responsibility of local subjects by the organization of school activities, and thus prescinding development of national policies which could support these actions, then affecting the right to education of thousands of children and adolescents in 2020. 

Keywords: Brazilian Educational Policy. Social vulnerability in Brazil. Brazilian Education in Pandemic. COVID-19.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elisangela Alves da Silva Scaff, Universidade Federal do Paraná

Professora associada do Departamento de Planejamento e Administração Escolar da Universidade Federal do Paraná (DEPLAE/UFPR) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPR. Doutora e Pós-doutorado pela Universidade de São Paulo. Bolsista Produtividade Nível 2 do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Líder da Rede de Estudos e Pesquisas em Planejamento e Gestão Educacional (REPLAG).

Kellcia Rezende Souza, Universidade Federal da Grande Dourados

Professora Adjunta atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação e no Programa de Pós-Graduação em Administração Pública da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Doutorado em Educação Escolar (UNESP). Pesquisadora da Rede de Estudos e Pesquisas em Planejamento e Gestão Educacional (REPLAG)

Camila Maria Bortot, Universidade Federal do Paraná

Doutoranda em Educação da Universidade Federal do Paraná. Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Maringá. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes/Proex). Pesquisadora da Rede de Estudos e Pesquisas em Planejamento e Gestão Educacional (REPLAG).

Published

2021-07-19

How to Cite

ALVES DA SILVA SCAFF, E.; REZENDE SOUZA, K.; MARIA BORTOT, C. COVID-19 and public education in Brazil: effects and political options in a social vulnerability context. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 6, p. 1–19, 2021. DOI: 10.5212/retepe.v.6.18357.006. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/18357. Acesso em: 2 oct. 2024.

Issue

Section

Artículos