Approximations between the Policy Cycle Approach, Policy Enactment Theory, and Foucaultian Enunciative Analysis
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.10.25334.015Abstract
This article aims to present the possibilities for articulating the Policy Cycle Approach and Policy Enactment Theory with Foucaultian Enunciative Analysis in the analytical construction of education policies. The operationalization of Foucaultian concepts such as enunciation and governmentality is presented as a powerful tool for critically analyzing data produced within the contexts of influence, text production, and practice, as well as the contextual dimensions proposed by Policy Enactment Theory. To this end, the article’s writing retraces the theoretical-methodological construction process of a doctoral dissertation in Education that set as its analytical scope the production of the “Schools of the Future” in the Municipal Network of Florianópolis, Santa Catarina, Brazil, and their possible effects on teachers’ work. Through the analysis of official documents and comprehensive interviews with teachers and pedagogical teams from two schools, as well as with two former secretaries of education, it was possible to elaborate the discursive formations that emerge and generate the enunciations of “innovative education” and the “entrepreneurial ethos,” which shape the contexts and dimensions of the Policy Cycle.
Keywords: Policy Cycle Approach. Policy Enactment Theory. Governmentality. Enunciative Analysis. Schools of the Future.
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.