Research on professionalization and teacher professional development and continuous training from a gender perspective: policies and inequalities in Latin American teachers
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.10.25516.010Abstract
This study presents a state-of-the-art review of continuing teacher training policies in Latin America and the Caribbean from a gender perspective, with the aim of understanding the role of gender in this field: as a native category of educational policy—training content and implementation criteria—and as an analytical category. A systematic review of academic literature and cooperation agency documents published between 2015 and 2025 in regional and international databases was conducted. The production of knowledge on continuing education is analyzed in four topics: gender on the global agenda, gender as content, trajectories and models, and teacher preferences and demands. The incorporation of gender complicates teacher training policies and their analysis, enables an understanding of power relations in education systems, and reveals itself as a theory and lever for cultural change towards equity in training and teaching. The gender perspective is linked to the general problems of professional development and promotes collective reflection on practice, the problematization of the personal as political, and the development of collective support strategies, typical of feminism and gender theory.
Keywords: Continuing teacher education. Professionalization. Gender. Latin America. Inequalities.
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.