READ INOVAÇÃO
the relationship between the press and social behavior in the city of Parnaíba-PI in the late 1970s
Abstract
The main objective of this article is to presente how the newspaper Inovação, a mimeographed periodical that emerged in the city of Parnaíba-PI in december 1977 and circulated uninterruptedly in this same city until 1988, from its writing, produced a “journalism of behavioral prescription”, a concept created by us to define what was the scriptural pratice developed by the innovators. This concept was created within and from the perspective of the Social History of the Media, which takes the press as an object of study and not just as a historiographical source for the production of historiographical knowledge. As specific objectives, we analyzed articles and materials contained in the first editions of this journal, which dealt with the behavior of society in Parnaíba, notably the editions published in 1977 and 1978. Therefore, while Inovação assumes here the quality of object of in this study, we also used its material artifacts to composse the documentar corpus, aiming to understand how the traces found on this periodical allow us to understand many elements of the pasto of the Parnaíba society in that historical period. For the theoretical discussion, authors such as Certeau (2008) and his concepto of scriptural economy, Mendonça & Fontes (2006) and his criticisms of the “economic miracle”, Botelho (2001) on the social history of the media, Fico (2019) and his studies about the military dictatorship, among others, were fundamental to help us understand and analyze, in the light of their theories, our object of study.
References
BOTELHO, Denílson. Por uma História Social da Imprensa. In.: NASCIMENTO, Francisco A. do.; SANTOS, Maria L.; MONTE, Regianny L. (org.). Diluir Fronteiras. Teresina: EDUFPI, 2001.
CARVALHO, Sônia dos Santos. Jornais impressos e História: contribuições para a crítica da fonte que nunca morre. In.: NASCIMENTO, Francisco A. do.; SANTOS, Maria L.; MONTE, Regianny L. (org.). Diluir Fronteiras. Teresina: EDUFPI, 2001.
CERTEAU, Michel de. A Invenção do Cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis – RJ: Vozes, 2008.
COSTA, Reginaldo F. da. MOVIMENTO SOCIAL E CULTURAL INOVAÇÃO, Inovação, Ano I, 3ª ed., jan. de 1978, p. 01 e 09.
_______, Reginaldo F. da. EDITORIAL, Inovação, Ano I, 4ª ed., fev. de 1978, p. 03.
FICO, Carlos. Espionagem, polícia política, censura e propaganda: os pilares básicos da repressão. In.: FERREIRA, Jorge.; DELGADO, Lucília de Almeida Neves. (org). O tempo do regime autoritário: Ditadura militar e redemocratização; Quarta República (1964-1985). 1ª ed. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2019.
FONTINELES, Claudia Cristina da Silva. O Recinto do elogio e da crítica: maneiras de durar de Alberto Silva na memória e na história do Piauí. Teresina: EDUFPI, 2015.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 24 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
KOSELLECK, Reinhart. Futuro Passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto – Ed. PUC Rio, 2006.
LEIA INOVAÇÃO, Inovação, Ano I, 2ª ed. Jan. de 1978, p. 02.
LIRA, Ângela M. B. EDUCAÇÃO COLEGIAL, Inovação, Ano I, 1ª ed., dez. de 1977, p. 10.
MASCARENHAS, Fábio Nadson Bezerra. Inovadores parnaibanos: a produção do jornal Inovação em Parnaíba de 1977 a 1982. Teresina, PI, 2009,116f. dissertação (mestrado em História do Brasil) – Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina, Piauí, 2009.
MENDONÇA, Sonia R. de.; FONTES, Virginia Maria. História do Brasil recente – 1964 – 1992. 5 ed. São Paulo: Ática, 2006.
MENESEZ, A. IGARA CLUBE – UM CARNAVAL DETURPADO, Inovação (capa), Ano I, 4ª ed., fev. de 1978, p. 01.
NAPOLITANO, Marcos. 1964: História do Regime Militar Brasileiro. 1ª ed. São Paulo: Contexto, 2014.
RIBEIRO, Francisco José. JOVENS PARNAIBANOS, Inovação, Ano I, 1ª ed., dez. de 1977, p. 03.
________, Francisco José. INOVAÇÃO E A ALA JOVEM DO MDB, Inovação, Ano I, 1ª ed., dez. de 1977, p. 01.
RIDENTI, Marcelo. Em busca do povo brasileiro: artistas da revolução, do CPC à era da TV. 2. ed. rev. e ampl. São Paulo: Editora Unesp, 2014.
________, Marcelo. As oposições à ditadura: resistência e integração. In.: REIS, Daniel A. (et all). A ditadura que mudou o Brasil: 50 anos do golpe de 1964. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.
SE ORIENTE COM O INOVAÇÃO. Inovação, Ano I, 2ª edição, jan. de 1978, p. 10.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de História Regional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da sua autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Os autores são autorizados a assinarem contratos adicionais, separadamente, para distribuição não exclusiva da versão publicada nesta revista (por exemplo, em repositórios institucionais ou capítulos de livros), com reconhecimento da sua autoria e publicação inicial nesta revista).
c) Os autores são estimulados a publicar e distribuir a versão onlline do artigo (por exemplo, em repositórios institucionais ou em sua página pessoal), considerando que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e as citações do artigo publicado.
d) Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project, projeto que desenvolveu este sistema para melhorar a qualidade acadêmica e pública da pesquisa, distribuindo o OJS assim como outros softwares de apoio ao sistema de publicação de acesso público a fontes acadêmicas.
e) Os nomes e endereços de e-mail neste site serão usados exclusivamente para os propósitos da revista, não estando disponíveis para outros fins.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.