O uso da semiótica em artigos brasileiros que estudam a marca: uma revisão de literatura (2008-2017)

Authors

  • Paulo Roberto Lima Petitinga Junior Universidade Católica de Brasília (UCB)
  • Robson Borges Dias Universidade Católica de Brasília (UCB)
  • Victor Márcio Laus Reis Gomes Universidade Católica de Brasília (UCB)

Abstract

Semiotic studies have sought to understand the construction of meaning by brands since the 1960s. Over the years, communication scientists have intensified these studies with adoption of French discursive semiotics as well as methodologies of American semiotics. The article tries to understand the Brazilian production, in the last ten years (2008-2017), in articles published in scientific journals. After searching on national and international indexers, 21 articles were cataloged and, based on them, it was sought to gather information about who scientists produced them, which institution are linked, which corpus studied, which semiotic methodology applied, and which authors were most cited. What is expected as relevant as a mapping for the purpose of developing this field of communication studies.

Author Biographies

Paulo Roberto Lima Petitinga Junior, Universidade Católica de Brasília (UCB)

Publicitário (UNIVERSO, 2006), especialista em Comunicação Eleitoral e Marketing Político (UNESA, 2016), especialista em Relações Institucionais (IBMEC, 2017) e mestre em Comunicação (UCB), linha Processos Comunicacionais nas Organizações. Sócio  na Opinião Comunicação e Marketing Digital, Diretoria.

http://lattes.cnpq.br/7765911002980674

Robson Borges Dias, Universidade Católica de Brasília (UCB)

Jornalista, mestre e doutor em Comunicação. Professor e pesquisador do PPGE/UCB, linha Política, Gestão e Avaliação da Educação. E também do PPGCOM/UCB, linha Estratégia e Gestão Comunicacional. Coordenador do grupo Prêmios, Indicadores e Estratégias em Educação. 

 

Victor Márcio Laus Reis Gomes, Universidade Católica de Brasília (UCB)

Publicitário, mestre em Administração e doutor em Comunicação. Professor e pesquisador do PPGSSCOM/UCB, linha Processos Comunicacionais nas Organizações. Líder do grupo de pesquisa: Núcleo de Estudos Comunicacionais da Estratégia (ESTRACOM). Líder do Núcleo de Estudos Comunicacionais de Gestão e Estratégia

Published

2024-06-27

How to Cite

ROBERTO LIMA PETITINGA JUNIOR, P.; DIAS, R. B.; MÁRCIO LAUS REIS GOMES, V. O uso da semiótica em artigos brasileiros que estudam a marca: uma revisão de literatura (2008-2017). Publicatio UEPG: Ciências Sociais Aplicadas, [S. l.], v. 31, n. 1, p. 1–19, 2024. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/sociais/article/view/20520. Acesso em: 3 jul. 2024.