CHILD URBAN MOBILITY

THE IMPORTANCE OF HOME-SCHOOL TRAVEL TO CHILD CITIZENSHIP

Authors

  • Daniela Ramos Programa de Pós-Graduação em Administração/PROPAD da Universidade Federal de Pernambuco/UFPE
  • Sérgio Benício PROPAD/UFPE
  • Fagner Bastos PROPAD/UFPE

Abstract

Urban mobility is a child’s right, however, the experience of walking the streets has become rarer to Brazilian children, mostly to the ones who live in urban areas. Therefore, home-school commuting is the closest contact these children have with urban spaces, given its daily recurrence. It is through mobility that these children participate in the communities they inhabit. They become citizens. In this sense, we seek to understand how the experience lived by children in their home-school commuting are important to the construction of their citizenship. Thus, through an ethnographic study at a socially vulnerable neighborhood of Recife — a city within the state of Pernambuco — we could comprehend that through home-school commuting children socialize with their peers and other citizens along the surroundings of their schools and exercise active citizenship. On the other hand, we could also observe that children’s urban rights are not respected in regard to urban mobility.

Author Biographies

Sérgio Benício, PROPAD/UFPE

Tem formação na área de Administração de Empresas e Filosofia, tendo alcançado o título de Doutor pela City, University of London, Reino Unido (1997). É Professor Titular da Universidade Federal de Pernambuco e bolsista de produtividade em pesquisa nível 1D do CNPq. É consultor ad hoc tanto do CNPq quanto da CAPES. Atualmente é membro de diversos corpos editoriais de revistas e revisor de dezenas de periódicos Qualis. Tem experiência nas áreas de ensino e pesquisa atuando principalmente com os seguintes temas: Administração Pública, Política e Planejamento Governamentais, Estudos Urbanos; Políticas da Mobilidade; Tecnologias para Qualidade de Vida; Tecnologias Assistivas; Políticas Públicas de Inovação e Resiliência Urbana; Migração, Mobilidades e Movimento; Pós-colonialidade, Espacialidade e Cosmopolitismo Subalterno; Pós-Estruturalismo. Coordena o grupo de pesquisa Laboratório de Estudos Urbanos e Política da Mobilidade (MOBIS).

Fagner Bastos, PROPAD/UFPE

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Administração (PROPAD), da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), linha de pesquisa Organização e Sociedade, campo temático de Estudos Urbanos e de Cultura Pop (EUCP). Membro do Laboratório de Estudos Urbanos e Políticas da Mobilidade (MOBIS). Membro do grupo de pesquisa Migrações, Mobilidades e Gestão Contemporânea de Populações (MIGRA). Mestre em Administração pelo PROPAD/UFPE. Áreas de interesse: Administração Pública; Estudos Urbanos, Ações Coletivas de Direito à Cidade; Políticas Públicas da Mobilidade; Migrações.

Published

2023-08-04

How to Cite

RAMOS, D.; CARVALHO BENÍCIO DE MELLO, S.; DA SILVA BASTOS, A. F. CHILD URBAN MOBILITY: THE IMPORTANCE OF HOME-SCHOOL TRAVEL TO CHILD CITIZENSHIP. Publicatio UEPG: Ciências Sociais Aplicadas, [S. l.], v. 30, p. 19, 2023. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/sociais/article/view/21075. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Políticas urbanas e organização espacial: pensando as cidades - 2023