Photographs by Guilherme Glück: a methodology for analyzing the photographic image of the cultural landscape of Lapa, PR, Brazil

Authors

Keywords:

Landscape as text, image reading, Iconography, iconology

Abstract

Abstract: In a world full of images, we often do not realize the number of images that invade our context. However, it is noteworthy that a countryside village, such as Lapa, in Paraná state, had the presence of a photographic studio. Certainly, the relationship between Foto Progresso is not merely a fancy name for a photo studio. It is rather a latent desire for the conquests of modernity to also reach the inner city. In proposing this research, which objectifies to investigate the urban transformations, as well, that occurred in parallel by the presence of the photographer Guilherme Glück, it is to understand how the urban and cultural landscape were portrayed in his photographs. This study object is delimited by Glück's records from 1920 to 1950, in the urban environment of the city of Lapa. These spaces were registered for various reasons, presenting the temporal transformations, in the yearnings to change and update Lapa as a republican city and adapted to new urban infrastructures, such as piped water, paved streets, electric power, new means of transportation and communication. Through the systematization of the photographic methodological analysis, from iconographic investigation proposed by Panofsky, observing Cassirer's symbolic forms, through which he presented the advances in Cosgrove's research, it is intended to analyze Glück's images in a context of a city ​​eager to incorporate republican and “modernity” standards.

References

AFONSO, Caroline Ganzert. Significados do patrimônio cultural para a sociedade. Estudo de caso sobre o centro histórico da cidade da Lapa / PR. 2009. 245 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) – Programa de Pós-Graduação em Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2009. Disponível em:
ADAMS, Ansel. A Câmera. São Paulo: Ed. Senac SP, 2006.
AMARAL, Claudio Silveira. John Ruskin e o ensino do desenho no Brasil. São Paulo: Editora Unesp, 2011.
CASSIRER, Ernst. Pregnância Simbólica. In: Filosofia das Formas Simbólicas. Volume 3. p. 323-345. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
COSGROVE, Denis E. John Ruskin and the Geographical Imagination. In: Geographical Review, vol. 69, no. 1, 1979, pp. 43–62. JSTOR, Disponível em: https://www.jstor.org/stable/214236?seq=1. Acessado em: 22 fev. 2020.
COSGROVE, Denis. Prospect, Perspective and the Evolution of the Landscape Idea. In: Transactions of the Institute of British Geographers, vol. 10, no. 1, 1985, pp. 45–62. JSTOR, Disponível em: https://www.jstor.org/stable/622249?seq=1. Acessado em: 22 fev. 2020.
COSGROVE, Denis. Geography & Vision. Seeing, imagining and representating the world. Londres: Ibtauris, 2008.
COSTA, Cristina. Questões de arte. São Paulo: Editora Moderna, 2002.
FENON, Oliver. Prefácio. In: GIL FILHO, S. F. et al. (Orgs.) Ernst Cassirer: geografia e filosofia. Curitiba: Programa de Pós-graduação em Geografia – UFPR, 2019. Disponível em: https://www.academia.edu/40489514/Ernst_Cassirer_Geografia_e_Filosofia. Acessado em: 21 out. 2019.
GIL FILHO, Sylvio F. Geografia das formas simbólicas em Ernst Cassirer. In: BARTHE-DELOIZY, F., SERPA, A. (org.). Visões do Brasil: estudos culturais em Geografia (online). Salvador: EDUFBA; Edições L´Harmattan, 2012, p. 47-66. Disponível em: http://books.scielo.org/id/8pk8p/pdf/barthe-9788523212384-04.pdf. Acesso em 22 fev 2020.
GIL FILHO, S. F.; SILVA, Márcia A. S. Espacialidades de conformação simbólica. In: GIL FILHO, S. F. et al. (Orgs.) Ernst Cassirer: geografia e filosofia. Curitiba: Programa de Pós-graduação em Geografia – UFPR, 2019. Disponível em: https://www.academia.edu/40489514/Ernst_Cassirer_Geografia_e_Filosofia. Acessado em: 21 out. 2019.
AO HEROE DE 94. Revista Illustração Paranense. Curitiba, fev. 1928. P. 15. Disponível em: http://memoria.bn.br/pdf/171689/per171689_1928_00002.pdf. Acessado em 08 ago. 2020.
JANSON, H. W.; JANSON, Antony F. Introdução. In: Iniciação à história da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
JATAHY PESAVENTO, Sandra. Com os olhos no passado: a cidade como palimpsesto. In: Esboços: histórias em contextos globais. Florianópolis, v. 11, p. 25-30, jan. 2004. Disponível em: http://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/article/view/334. Acesso em 28 jul. 2020.
PANOFSKY, Erwin. Significado nas artes visuais. São Paulo: Perspectiva, 2017.
SEEC. Secretaria de Estado e da Cultura. Cadernos do Patrimônio. Lapa: um passeio pela memória. Coordenado por Rosina Parchen. Curitiba, 1993.
VALLE, Marília Souza. A Lapa Histórica, preservada e mítica: origens e formação. Curitiba: Secretaria de Estado da Cultura, 1999.
RICOUER, Paul. Teoria da Interpretação: o discurso e o excesso de significação. Lisboa: Edições 70, 2018.
WELTANSCHAUUNG. In: DICIO: dicionário online de Português. Porto: 7Graus, 2019. Disponível em: https://www.dicio.com.br/weltanschauung/. Acesso em: 14 fev. 2020.
ZANDONÁ, Edilene Valério. Cidade da Lapa: testemunho vivo da arquitetura e do urbanismo colonial. 1994. 105 f. Monografia (Especialização em História da Arte, Artes Plásticas e Arquitetura) - Programa de Pós Graduação em História da Arte, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 1994.

Published

2021-08-07

How to Cite

AFONSO, C. G. Photographs by Guilherme Glück: a methodology for analyzing the photographic image of the cultural landscape of Lapa, PR, Brazil: . Terr@ Plural, [S. l.], v. 15, p. 1–14, 2021. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/tp/article/view/16706. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles