EXPRESSING SUBJECTIVITIES: art and dialogue as (re)existence strategies at the university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.19.21489.006

Abstract

In recent decades, our society has incorporated new social, political and economic paradigms, creating what Han (2015) called the performance society. Such paradigms raised the level of expectation about the performance of individuals, generating a permanent feeling of tiredness and failure. We observed the reproduction of this phenomenon at the university through frequent reports of psychological discomfort, especially from students. Thus, we proposed the Expressing Subjectivities, an extension project to promote educational and psychosocial attention to the Education Center students', at the Federal University of Rio Grande do Norte-Brazil, providing them with moments of relaxation in workshops that proposed expression through art. This article aims to record, disseminate and reflect on the project's actions, its potentialities and limitations. Through the analysis of the project's data, in dialogue with the studies carried out by the group, we discuss the positive results obtained that point to two guiding pillars for our actions: dialogue as a basis for the constitution of subjectivity and art as a form of expression and resistance.

Author Biographies

Marisa Narcizo Sampaio, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutora em Educação (UFF); mestra em Educação (UFRJ); graduada em Pedagogia (UFRJ). Pós-doutorado na Universidade da Coruña, Espanha. Professora Associada do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Cynara Teixeira Ribeiro, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutora em Psicologia (UFBA); mestra em Psicologia Social (PUC/SP) e graduada em Psicologia (UFRN). Professora Associada do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e Orientadora de Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Educação.

Davi Costa da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Licenciado em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2021) e assistente em administração na mesma universidade, desde 2016.

Joana Maria Rodrigues de Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Aluna do curso de Pedagogia/licenciatura da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Bolsista do Projeto de Extensão Expressando Subjetividades do Centro de Educação (CE). Possui formação no curso Técnico Subsequente em Eventos (2021) pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN).

Teresinha Pereira da Rocha, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade São Marcos (1988). Especialista em Planejamento Estratégico de Recursos Humanos. Mestre em Gestão da Informação e do Conhecimento pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2018). Atualmente é pedagoga da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Wilson Elmer Nascimento, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor e Mestre em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2014). Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Estadual Paulista - UNESP - Campus de Guaratinguetá (2011). Atualmente é professor do Departamento de Práticas Educacionais e Currículo (DPEC), vinculado ao Centro de Educação (CE) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática da UFRN (PPGECNM).

Published

2023-03-23